Laten we een paar dingen benoemen voordat we beginnen: je logo en je website zijn niet je merk. Je merk is een mengelmoes van ervaring, perceptie en reputatie die mensen hebben van je diensten of producten. Branding zijn de acties die worden ondernomen om je merk(strategie) op te bouwen. En de merkidentiteit is de tastbare […]
Lees meer
Je logo is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Het is voor de meeste mensen de eerste kennismaking met een bedrijf en wordt daarnaast in vrijwel alle marketinguitingen gebruikt. Een sterk logo vertelt iets over de identiteit van je bedrijf, is herkenbaar en onderscheidt je van de concurrentie. Als je geen sterk logo […]
Lees meer
Een goede marketingstrategie is belangrijk voor elke beginnende ondernemer – dit is immers de manier bij uitstek om je bedrijf op de kaart te zetten en je naamsbekendheid te vergroten. Bij het opzetten van zo’n strategie is het belangrijk dat je er alles aan doet om je doelgroep zo goed en snel mogelijk te bereiken. […]
Lees meer
Crowdfunding wordt steeds populairder bij jonge ondernemers. Voorheen werden startups of nieuwe projecten meestal gefinancierd met een lening van de bank, of met behulp van grote investeerders. Bij crowdfunding probeer je echter je startkapitaal bij elkaar te krijgen door middel van een groot aantal kleine bijdragen van particuliere investeerders. Die particuliere investeerders zijn vaak gewone […]
Lees meer
Met jouw nieuwe onderneming kom je waarschijnlijk pas net kijken in de branche. Misschien heb je al wel wat connecties of vrienden waar je een beroep op kunt doen als het om nieuwe klussen gaat, maar voor het echte werk zul je toch je netwerk moeten uitbreiden. Nieuwe zakenrelaties opdoen en connecties maken met mensen […]
Lees meer
In het digitale tijdperk waarin we tegenwoordig leven kan jouw nieuwe onderneming écht niet meer zonder eigen website. Een goede eigen website werkt eigenlijk direct als een visitekaartje; als je het goed speelt, krijgt je klant meteen bij het openen van jouw eigen website een duidelijk en overzichtelijk beeld van wat jouw bedrijf precies doet. […]
Lees meer
In je ondernemingsplan heb je uiteen gezet wat voor product of dienst jouw bedrijf precies gaat leveren. De doelstellingen die je met je onderneming wil bereiken heb je waarschijnlijk helder voor ogen, maar hoe ga je deze precies verwezenlijken? Je kunt niet achterover leunen in je stoel en wachten tot er vanzelf iets gebeurt; je […]
Lees meer
Als jonge ondernemer ben je vast wel bekend met het fenomeen Twitter. Twitter bestaat sinds 2006, en heeft momenteel 302 miljoen actieve gebruikers. Dat is dus een behoorlijk aantal mensen die in berichtjes van 140 tekens of korter hun gedachten, ideeën en ervaringen delen met hun volgers en de rest van de wereld. Maar als […]
Lees meer
Een offerte maken is dagelijkse kost voor de gemiddelde ondernemer. Als je een goed gesprek hebt gehad met een potentiele nieuwe klant, kan een goed geformuleerde offerte ervoor zorgen dat die klant ervoor kiest om met niet met de concurrent, maar juist met jouw startup in zee te gaan. Maar het maken van een goede […]
Lees meer
Leuk is het niet, maar voor de fiscus zijn we allemaal gelijk: belasting betalen, je ontkomt er niet aan. Maar niet iedereen betaalt dezelfde belastingen, en voor een beginnend ondernemer kan het ingewikkeld zijn een weg te vinden tussen alle regels. Welke soorten belastingen op jouw startup van toepassing zijn, hangt af van allerlei verschillende […]
Lees meer