Waarom is een goed logo belangrijk voor een klein bedrijf?

Laten we een paar dingen benoemen voordat we beginnen: je logo en je website zijn niet je merk. Je merk is een mengelmoes van ervaring, perceptie en reputatie die mensen hebben van je diensten of producten. Branding zijn de acties die worden ondernomen om je merk(strategie) op te bouwen. En de merkidentiteit is de tastbare uitdrukking van je merk, zoals een logo, typografie en kleuren.

Dat gezegd hebbende, je logo is belangrijk voor je bedrijf. Het communiceert de kwaliteit, de waarden en zorgt voor herkenning. Het logo is afgedrukt op je producten, visitekaartje, website, social media en moet een plekje krijgen in het hoofd van je klanten.

Je logo is vaak de eerste kennismaking met een bedrijf en is direct een kans om een onuitwisbare indruk achter te laten, te laten zien dat je kwaliteit levert en je doel visueel uit te drukken. Een goed begin is het halve werk, zullen we maar zeggen.

Wat voor soort logo’s zijn er?

De term ‘logo’ verwijst over het algemeen naar alle onderdelen die je merk vertegenwoordigen. Er zijn verschillende soorten logo’s. Een woordmerk is een op zichzelf staand woord of een samenvoeging van woorden, zoals FedEx of Coca-Cola. Een lettermerk dat maar één letter of een afkorting bevat, zoals de twee C’s van Chanel of de A van Adobe. Er is een logomerk dat alleen een symbool bevat, bijvoorbeeld de swoosh van Nike of de appel van Apple. Dan is er nog een embleem, dat is een woordmerk, lettermerk of logomerk binnen een vorm die essentieel is voor het ontwerp, zoals de hamburger in het logo van Burger King. Het laatste type is het combinatie van een symbool + woordmerk of letter + woordmerk.

Wat maakt een goed logo?

Een goed logo is er eentje die past bij je branche of dienst. Als je een product verkoopt, dan kan een symbool het logo versterken. Als je een professionele dienstverlener bent, is een eenvoudig logo vaak beter dan een complex ontwerp. We ontwerpen vaak woordmerken of typografische logo’s voor klanten, maar dat is alles wat ze echt nodig hebben.

Het logo is zo ontworpen dat het je van alle anderen onderscheidt en merkloyaliteit bevordert. Hoe? Het heeft een betekenis die erin is ingebouwd. Waarom? Omdat de kernwaarden, het doel, de missie en de visie van je bedrijf de basis vormen voor je merk. Het is wat mensen onthouden en waar ze hun vrienden over vertellen, maar ze vertellen niets over je logo.

Niemand geeft echt om je logo (behalve grafisch ontwerpers of mensen met oog voor design). Neemt niet weg dat het goed ontworpen moet zijn, want het is vaak bepalend voor de eerste indruk. Waar mensen echt om geven, is hun ervaring met je service of product en waar je merk voor staat. Een goed ontwerp ziet er niet alleen professioneel uit vanaf de buitenkant, maar betekent ook iets diepers.

Waarom heeft je bedrijf een logo nodig?

Een goed ontworpen logo bouwt vertrouwen op door professionaliteit uit te stralen en zorgt ervoor dat het in de hoofden van klanten blijft hangen. Het vertelt potentiële klanten wie je bent, wat je doet en hoe dat hen ten goede komt. Het communiceert naar mensen zonder voorkennis of ervaring met je bedrijf dat je geweldig werkt verricht.

Als je logo er onprofessioneel uitziet, zullen mensen zich ongetwijfeld afvragen hoe goed je jouw producten en diensten kunt leveren. Heb je ooit op de terug-knop gedrukt in de browser of het ene bedrijf boven het andere gekozen, omdat het er professioneler uitzien? Mensen oordelen snel en een slecht ontwerp zorgt ervoor dat mensen weggaan.

Maak een sterk logo om op te vallen bij consumenten, zorg ervoor dat ze je merk onthouden en dat het positieve associaties in stand houd. Logo’s hebben een diepe symbolische associatie die verband houdt met de herinneringen en emoties van mensen.

Laten we bijvoorbeeld even naar het logo van Nike kijken. De swoosh is maar een swoosh. Maar de connectie die we hebben met dat symbool heeft alles te maken met hun visie om de wereld te verbeteren door middel van hardlopen (of sporten). Dat krachtige idee definieerde hun merk en hun logo communiceert dat, wat ervoor zorgt dat hun bedrijf kan gedijen in een concurrerende markt. Na verloop van tijd en met veel marketinginspanningen zou je logo hetzelfde moeten doen voor je bedrijf, al dan niet op kleinere of lokale schaal.

Investeer in een logo-ontwerp. Het is het belangrijkste om je geloofwaardigheid te vergroten en consumenten aan te trekken, vervolgens moet de kracht uit de binnenkant van het bedrijf komen en de klanten overtuigen om ook weer bij je terug te keren.

Hoe maak je een goed logo?

Een logo voor een klein bedrijf moet duidelijk en gemakkelijk te interpreteren zijn, want door herkenning maak je snel contact met je publiek. Het is belangrijk om je logo eenvoudig te houden, zodat het op meerdere mediaplatforms werkt en op elk formaat effectief is (responsive logo’s).

In tegenstelling tot grote bedrijven hebben de meeste kleine merken geen jarenlange merkherkenning waarmee mensen je bedrijf associëren of een enorm marketingbudget om consumenten te helpen begrijpen wat je doet. Je logo moet dus in een oogopslag communiceren wie je bent en wat je doet.

Van concept tot uitrol, er komt veel kijken bij produceren van je merk tot een enkel teken. Een geweldig logo voor een klein bedrijf heeft echter maar drie dingen nodig: geweldige typografie, eenvoudige kleuren en een sterk visueel element. We bespreken ze hierna.

Kies typografie die je waarden vertegenwoordigt

De selectie van lettertypen en hoe ze zijn gerangschikt, is net zo belangrijk als het gebruik van kleur, afbeeldingen of grafische elementen bij het maken van een logo en merk. Waarom? Dat komt omdat mensen de manier waarop een woord eruitziet en met wat een woord eigenlijk zegt associëren met hoe zich voelen.

Sterke branding roept emotionele verbinding op. Je wilt dat jouw typografie interesse wekt, vertrouwen bevordert en optimisme aanmoedigt. Typografie is een manier om dergelijke gevoelens op te wekken zonder dat mensen zich er zelfs maar actief van bewust zijn.

Typografie wordt gebruikt om de tone of voice en persoonlijkheid over te brengen. Kies typografie die weerspiegelt waar je bedrijf voor staat. Of het nu elegant, traditioneel, grillig, of modern is.

Net als bij meubels, moet typografie tegelijkertijd esthetisch en functioneel zijn. Je keuze voor typografie is belangrijk omdat deze de gebruikerservaring beïnvloedt.

Het is belangrijk dat je bedrijfsnaam duidelijk en leesbaar is. Bedenk ook hoe je logo gebruikt zal worden. Je logo kan worden weergegeven op verschillende formaten schermen, visitekaartjes, briefpapier, bewegwijzering en verpakkingen om er maar een paar te noemen. Het moet van een afstand en van dichtbij leesbaar zijn. En als je logo een grafisch element heeft, zorg dan dat je typografie in balans is met het icoon en ook dat het niet te complex is om te begrijpen.

Vraag jezelf af, bereikt mijn typografie een effectief niveau van representatie, communicatie en visuele aantrekkingskracht? Als je antwoord nee is, dan is het misschien tijd voor een re-branding.

Kies verstandig kleuren

De kleur van je logo bepaalt hoe het wordt waargenomen en heeft de kracht om aankoopbeslissingen te sturen. Kleuren hebben betekenis en roepen emoties op. En als kleur consequent in je marketinguitingen wordt gebruikt, verbetert de merkherkenning met tot wel 80%.

De juiste kleuren zijn afhankelijk van je branche en doelmarkt. Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat bepaalde branches vasthouden aan specifieke kleuren. Financiële instellingen gebruiken bijvoorbeeld vaak de kleur blauw, omdat blauw veiligheid en betrouwbaarheid uitstraalt. Merken gebruiken blauw om het vertrouwen in hun producten en diensten te bevorderen.

Kies je kleur(en) op basis van de gevoelens die je consumenten wilt laten ervaren en de acties die je wilt dat ze ondernemen. Houd rekening met de menselijke psychologie, cultuur, trends en context. Om de juiste keuze te maken kun je je verdiepen in de psychologie achter kleuren.

De krachtigste merken houden vast aan een eenvoudig kleurenpalet van minder dan drie hoofdkleuren. Ze gebruiken ook effen kleuren in plaats van verlopen. Houd er rekening mee dat kleur er anders uitziet op het scherm en in print. Zorg ervoor dat je jouw kleuren nauwkeurig kunt weergeven (Pantone, CMYK, RGB, Hex).

Gebruik een eenvoudig iconisch element

Hoewel 72% van de beste merknamen uit woorden of acroniemen bestaat, creëren die namen met behulp van typografie een beeld in iemands hoofd. Hetzelfde kan worden gedaan met grafische elementen, symbolen en pictogrammen.

Een visueel element voegt interesse toe en maakt een logo gedenkwaardig. Het moet binnen een paar seconden de aandacht van een consument trekken, zodat zij het kunnen onthouden en er een mening over kunnen vormen.

Sommige ontwerpers creëren dit door tekst aan te passen of een geïllustreerd pictogram toe te voegen dat in bepaalde situaties op zichzelf kan worden gebruikt. Na verloop van tijd en bij consequent gebruik zal zich een visuele associatie ontwikkelen. Denk maar eens aan de logo’s van YouTube en Netflix, waarbij het woordmerk soms vervangen wordt voor een element, bijvoorbeeld als applicatie-icoontje.

Je logo is de visuele basis van je merkidentiteit

Het logo is voor de meeste mensen de eerste kennismaken met een merk of bedrijf. Als deze kennismaking niet goed is, dan is dit een gemist kans en gaat de potentiele klant misschien wel naar je concurrent. Een goed ontwerp ziet er niet alleen professioneel uit vanaf de buitenkant, maar betekent ook iets diepers: het gaat uiteindelijk om de ervaring met een dienst of product en waar je merk voor staat, want als dit klopt zullen klanten terugkeren en positief over je praten.

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions


Scroll to top