Marketing: De 5 Meest Gemaakte Blunders
Een goede marketingstrategie is belangrijk voor elke beginnende ondernemer – dit is immers de manier bij uitstek om je bedrijf op de kaart te zetten en je naamsbekendheid te vergroten. Bij het opzetten van zo’n strategie is het belangrijk dat je er alles aan doet om je doelgroep zo goed en snel mogelijk te bereiken. Maar wat niet veel mensen weten is dat veel jonge ondernemers hierbij vaak dezelfde fouten maken. Het begaan van zo’n marketing-blunder kan funest zijn voor je goede reputatie. Daarom willen we je helpen dit te voorkomen. Eerder hielpen we je al bij het schrijven van een goed marketingplan, en nu zetten we de 5 meest gemaakte marketingfouten op een rijtje, zodat jij deze in de toekomst snel weet te vermijden.
1. Teveel over jezelf praten
Natuurlijk, bij een goede marketingstrategie is het belangrijk dat je jezelf en je startup zo goed en efficiënt mogelijk op de kaart zet. Daarom moet je zorgen dat je kort en bondig kunt vertellen wat jouw onderneming nou juist zo bijzonder maakt. Wat onderscheidt jou van de concurrent? En wat is er zo speciaal aan het product of de dienst die jij biedt? Als je dit op een duidelijke manier over weet te brengen aan je potentiële klant, zal dit een positief effect hebben.
Maar je moet er echter wel op letten dat je jezelf niet al teveel de hemel in prijst. Als je alleen maar op loopt te scheppen over hoe innovatief en vernieuwend jouw product of dienst wel niet is, zal dat eerder averechts werken. Je mag best trots zijn op je bedrijf, maar arrogantie is nou eenmaal niet aantrekkelijk voor potentiële nieuwe klanten. Je moet proberen om altijd de klant in het achterhoofd te houden. Hoe kan je hem of haar het beste van dienst zijn? Verkoop je product niet als een op zichzelf staand item, maar als een oplossing voor het probleem dat de klant ervaart. De klant moet zien dat hij of zij jouw product nodig heeft, niet omdat het zo fantastisch is op zichzelf, maar omdat het binnen zijn of haar leven een plaats heeft. Leg de focus op de klant, niet op jezelf.
2. Misbruik van social media
Social media worden tegenwoordig steeds vaker gebruikt als marketingmiddel door jonge ondernemers. Omdat je via bijvoorbeeld LinkedIn snel een grote specifieke doelgroep in één keer kunt bereiken, en deze social media alsmaar populairder worden bij een groot aantal gebruikers, kunnen ze een handige en efficiënte tool zijn voor een marketingcampagne. Voor nieuwe ondernemers is aanwezigheid op die sociale media zelfs een must geworden.
Maar het gebruik van social media brengt een andere veelgemaakte fout met zich mee. Omdat het updaten van bijvoorbeeld je Facebook-pagina zo snel gaat, en je snel zo makkelijk informatie kunt delen met je fans of vrienden, kan het verleidelijk zijn om dit regelmatig te doen. Maar als je de tijdlijn van je volgers echter overstelpt met berichten, zal dit eerder averechts werken. Denk maar eens aan je eigen social media-gebruik; jij zit toch ook niet te wachten op tientallen berichten per dag van hetzelfde bedrijf? Als je te vaak iets op je social media-profielen plaatst, zal je zien dat het aantal volgers eerder af- dan toeneemt, en dat wil je natuurlijk niet hebben
Daarom is het belangrijk van tevoren goed nadenkt over een social media-strategie. In onze eerdere artikelen over LinkedIn, Facebook en Twitter kun je een aantal tips lezen om deze social media zo goed mogelijk te benutten, zodat je je volgers niet af zult schrikken met te veel en te oninteressante berichten.
3. De bestaande klanten vergeten
Het werven van nieuwe klanten is natuurlijk ontzettend belangrijk, vooral als je pas net met je onderneming komt kijken. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk je naamsbekendheid vergroten, en je netwerk uitbreiden zodat je aantal klanten snel groeit. Misschien heb je een marketingstrategie bedacht waarin je nieuwe klanten een interessante korting aanbiedt bij hun eerste aankoop, of een ander soort actie om ze met jouw bedrijf kennis te laten maken. Heel slim! Nieuwe klanten komen niet uit zichzelf aanwaaien – je moet ze wel een beetje naar je toe lokken.
Maar het is ook belangrijk om je bestaande klanten niet te verwaarlozen. Als je je huidige klant tevreden houdt, zal hij of zij sneller terugkeren naar jouw onderneming voor een nieuwe aankoop of afname. Houd daarom contact, ook nadat de koop is afgerond. Stuur een e-mail als follow-up, waarin je vraagt of de klant tevreden is. Niet alleen vlak na afronding van de verkoop, maar ook een tijdje later. Als je een nieuw product of nieuwe dienst aan het ontwikkelen bent, denk dan eens na over je bestaande klanten. Voor wie van hen kan dit interessant zijn? Aarzel niet om ze hierover een persoonlijke e-mail te sturen. Zo laat je zien dat je nog aan ze denkt. Nieuwe klanten moet je naar je toe lokken, maar bestaande klanten moet je bij je houden.
4. Niet kijken naar de doelgroep
Hoe klein je onderneming ook is, of hoe groot je ook wilt worden, het meten van je succes is voor elke startup belangrijk. Natuurlijk moet je van tevoren goed over je marketingstrategie nadenken. Waarom wil je het juist op deze manier aanpakken? Hoe denk je je doelgroep het beste te kunnen bereiken? Te veel ondernemers lanceren zo maar een marketingstrategie zonder goed na te denken over de efficiëntie. Maar zomaar lukraak een advertentie plaatsen kost je uiteindelijk alleen maar meer geld dan het je oplevert, en dat is natuurlijk zonde.
Het allerbelangrijkst bij het bepalen van een goede strategie is de doelgroep. Zorg dat je van tevoren goed voor ogen hebt wie jouw ideale klant is. Wat voor persoon heeft nu echt behoefte aan jouw product en dienst? Denk aan dingen als leeftijd, woonplaats, geslacht, hobby’s etc. Door naar deze dingen onderzoek te doen en ze goed op een rijtje te zetten, kun je dingen als de manier van adverteren gaan bepalen. Zo zorg je ervoor dat je meteen de juiste doelgroep bereikt.
5. Op je lauweren rusten
Voor nieuwe ondernemers ligt een fout in een klein hoekje. Niet goed anticiperen ligt vaak aan de voet van zulke blunders, en door het doen van onderzoek en het goed nadenken over je marketingstrategie kunnen deze fouten snel worden voorkomen. Maar ook voor ondernemers die al succes hebben gekend vormen marketingblunders nog steeds een gevaar. Als het jou als ondernemer al snel voor de wind gaat, en het lijkt alsof je klanten zomaar komen aanwaaien zonder dat je er iets voor hoeft te doen, loop je al snel het risico gewend te raken aan een bepaalde standaard.
En daar ligt nu juist het gevaar. Want lui worden is funest voor een ondernemer. Al heb je nog zo’n succes met je huidige marketingstrategie, dan nog wil dat niet zeggen dat je deze nooit hoeft te herzien. Het is juist belangrijk om regelmatig een analyse te maken van jouw successen. Waarom werkt je strategie zo goed? Wat kan er beter? Hoe ga je anticiperen op een eventuele terugval? Het kan verleidelijk zijn om op je lauweren te rusten, maar de markt is veranderlijk, en dus moet je zorgen dat jouw bedrijf mee kan veranderen.
Heb jij wel eens per ongeluk zo’n marketingblunder begaan? Of heb je nog meer tips voor jonge ondernemers?
Laat hieronder een reactie achter!