Facebook voor ondernemers

Facebook Voor Ondernemers: 6 Handige Tips

Zoals je ongetwijfeld weet is Facebook het grootste sociale medium dat er bestaat, met bijna anderhalf miljard leden uit alle hoeken en gaten van de wereld. Het bestaat al meer dan tien jaar, en is in die tijd alleen maar gegroeid.

Waarschijnlijk heb je zelf ook een Facebook-profiel en weet je dus wat je er allemaal mee kunt doen. Maar er zit zo veel meer in Facebook voor ondernemers!

Haal jij wel alles eruit wat erin zit?

Eerder hielpen we je al bij het gebruik van LinkedIn, en nu hebben we ook voor Facebook een aantal tips voor je op een rijtje gezet om ervoor te zorgen dat je Facebook optimaal kan benutten voor je startup!

 

 

1. Maak een bedrijfspagina aan

Je hebt ongetwijfeld allang een persoonlijk Facebook-profiel. Misschien heb je via je persoonlijke profiel ook al reclame gemaakt voor je nieuwe startup, door middel van statusupdates of foto’s. Maar als je met je nieuwe onderneming echt een breed publiek wilt bereiken, is alleen een persoonlijk profiel niet genoeg.

Het is slim om een zakelijke pagina aan te maken, speciaal voor jouw bedrijf. Voor je bedrijf maak je geen profiel aan, maar een pagina. Op je bedrijfspagina kun je heel makkelijk informatie plaatsen, zoals bijvoorbeeld openingstijden, de locatie van je onderneming, en meer van dat soort handige dingen.

Het verschil tussen een pagina en een ‘gewoon’ profiel is dat jouw bedrijfspagina likes krijgt in plaats van vrienden. Als mensen je pagina liken, verschijnen jouw activiteiten in hun nieuwsoverzicht. Andersom krijgen de vrienden van de personen die jouw pagina leuk vinden daar weer een bericht van in hun nieuwsoverzicht, zodat je met elke like meteen een hoop nieuwe persoonlijke profielen bereikt. Volgers kunnen recensies achterlaten op je pagina, en je producten of services beoordelen met één tot vijf sterren.

Ook heb je als beheerder van een bedrijfspagina precies inzicht in wie je bezoekers zijn. Welke posts zijn het meest geliked en gedeeld? Bij welke doelgroep komen je statusupdates het beste aan? Bekijken de bezoekers van je pagina vooral foto’s of vinden ze je video’s het leukst? Met een bedrijfspagina kun je in één oogopslag zien wat je bereik is via Facebook.

Groeit je bedrijf en dus ook je social media-presence, dan kun je meerdere beheerders aanstellen voor je bedrijfspagina. Let daarbij wel op dat je van tevoren bepaalde richtlijnen met betrekking tot het gebruik van de bedrijfspagina opstelt, zodat voor alle beheerders duidelijk is wat voor foto’s en statusupdates wel of niet gepast zijn, en zodat je updates allemaal op één lijn zitten.

Om een pagina voor je onderneming aan te maken ga je naar deze link, waar je als eerste uit zes verschillende mogelijke categorieën moet kiezen. Vervolgens meld je je aan met je persoonlijke profiel (als je nog niet bent ingelogd) en de rest wijst zich, zoals ook bij het aanmaken van een persoonlijk profiel, vanzelf. Let op: je kunt geen pagina aanmaken als je zelf nog geen persoonlijk profiel hebt. Ook de beheerders van je bedrijfspagina moeten allemaal een actief Facebook-profiel hebben.

 

2. Post regelmatig een statusupdate

Als je slim bent, zorg je ervoor dat je regelmatig iets post op je bedrijfspagina op Facebook. Zo zien de mensen die jou leuk vinden dat je actief bent, en dat je dus altijd bezig bent om de klant van dienst te zijn.

Statusupdates zijn ook een goede manier om het geheugen van je ‘fans’ even op te frissen: misschien vinden ze je pagina al heel lang leuk, maar komt jouw onderneming ze eigenlijk nu pas echt van pas. Een interessante statusupdate op het juiste moment kan ze stimuleren om nog eens een kijkje te nemen op je bedrijfspagina.

Ook handig: een statusupdate kun je (tegen een bepaald bedrag) een boost geven, waardoor hij niet alleen te zien is in de tijdlijn van mensen die jou leuk vinden, maar je een bepaalde doelgroep kunt selecteren, die vervolgens je update ook te zien krijgt. Zo kun je bijvoorbeeld mensen binnen een specifieke leeftijdsgroep of locatie selecteren. Op die manier kun je bijvoorbeeld heel makkelijk binnen je eigen stad reclame maken via Facebook.

Zo’n statusupdate kan van alles zijn, maar zorg ervoor dat je het niet constant alleen maar over je eigen product of dienst hebt. Je moet onthouden dat Facebook, in tegenstelling tot LinkedIn, niet bedoeld is als zakelijk platform; de meeste gebruikers zitten op Facebook voor hun lol, niet voor hun werk.

Daarom zal de gemiddelde gebruiker zich snel aan je bedrijfspagina gaan irriteren als er alleen maar reclame of zakelijke dingen voorbij komen. Post daarom bijvoorbeeld eens een link naar een interessant artikel, of een filmpje dat relevant is voor jouw branche, maar ook interessant voor de Facebookgebruiker die daar eigenlijk totaal niet naar op zoek is.

Door ervoor te zorgen dat jouw statusupdates voor al je volgers interessant zijn, zullen zij jouw pagina sneller onthouden en aanbevelen aan hun vrienden. Ook laat je zo zien dat je goed op de hoogte bent van wat er zich allemaal afspeelt, in jouw branche maar ook in de rest van de wereld.

Heb je buiten Facebook om ook een website, of, nog beter, een blog? Aarzel dan niet om op Facebook naar je eigen blogartikelen te linken. Zo genereer je weer meer verkeer voor je website.

 

3. Gebruik foto’s en video’s

Hoewel de meeste mensen veel foto’s op hun persoonlijke Facebook-profiel plaatsen, lijken deze bij veel bedrijven juist op de tweede plek te komen. Kennelijk zijn de meeste beheerders van mening dat foto’s en video’s niet bij een bedrijfspagina passen. Niets is echter minder waar.

Foto’s en video’s zijn juist een leuke manier om je pagina wat levendiger te maken. Stel bijvoorbeeld je medewerkers op Facebook aan de klant voor, door middel van een foto en een korte beschrijving met zijn of haar functie, maar ook bijvoorbeeld met hobbies. Zo zorg je dat jouw onderneming wat persoonlijker wordt, en ben je niet alleen meer een naam en een logo, maar krijg je als bedrijf ook een gezicht.

Daarbij komt ook dat Facebook over het algemeen vrij informeel is; zoals we hierboven al zeiden, zitten de meeste gebruikers op Facebook voor hun lol. Ook daar kun je mooi op inspelen met foto’s en video’s. Gebeurt er iets grappigs op kantoor? Plaats er een foto van. Of bied je volgers eens een kijkje achter de schermen aan.

Maak bijvoorbeeld een leuk filmpje van je medewerkers op kantoor, om te laten zien hoe jullie te werk gaan. Als je toekomstige klant ziet dat jullie het op het werk naar jullie zin hebben, maakt dat meteen een goede indruk. Zelfs een foto van een teamuitje of personeelsfeest moet kunnen, al is het natuurlijk niet verstandig om een foto te plaatsen waarop jij of je medewerkers zichtbaar te diep in het glaasje hebben gekeken.

Een informele houding kan heel goed zijn, maar zorg er wel voor dat je in het achterhoofd houdt dat je bedrijfspagina een belangrijk visitekaartje is voor je startup.

 

4. Zorg dat je pagina interactief is

Degenen die jouw bedrijfspagina geliked hebben, krijgen al jouw statusupdates in hun nieuwsoverzicht te zien. Zij kunnen daar vervolgens op reageren, of ze kunnen je updates delen op hun eigen tijdlijn. Maar daarmee houdt je interactie met je volgers niet op: als je slim bent zorg je ervoor dat jouw Facebookpagina constant in gesprek is met je volgers.

Facebook is bedoeld als communicatiemiddel, en het biedt een mooi platform om direct met je klanten te praten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door onder jouw statusupdates op hun reacties te reageren, of door te antwoorden op vragen of reacties die ze op jouw pagina achterlaten. Misschien tagt een volger je wel in een statusupdate op zijn eigen pagina, omdat hij zo blij is met jouw product of service. Bedank hem of haar dan altijd nog even onder de post voor de klandizie. Vrienden die jouw reactie zien, zullen dat zeker onthouden.

Eigenlijk kun je Facebook zien als een soort klantenservice: in het digitale tijdperk heeft een snelle, online oplossing vaak de voorkeur. Zorg daarom ook dat je minstens twee keer per dag je notificaties checkt, zodat je volgers nooit lang hoeven te wachten op een reactie en ze het idee krijgen dat je ze waardeert.

Heeft een klant een negatieve ervaring gehad met jouw onderneming en laat hij van zich horen op jouw Facebook-pagina? Zijn reactie verwijderen is niet bepaald verstandig. Dit zal alleen maar verontwaardiging en nog een extra negatieve reactie opwekken, waardoor je nou niet bepaald een positieve indruk zal maken.

Het is beter om aandacht te besteden aan de klacht: is het een probleem dat je kunt oplossen? Of kan je de klant op een andere manier compenseren? Kom in ieder geval niet aan met allerlei smoesjes: bied je excuses aan in een korte reactie op het bericht zelf. Vervolgens stuur je degene die het bericht heeft gepost een privébericht waarin je een voorstel doet om het op te lossen. Zo hou je hem of haar tevreden, en ziet ook de rest van je volgers dat je klachten serieus neemt, en ze niet probeert te verhullen of weg te wuiven.

5. Hou speciale Facebook-acties

Om het voor mensen aantrekkelijk te maken om je bedrijfspagina te liken, kun je eraan denken om bepaalde acties te verzinnen, speciaal voor je volgers op Facebook. Denk bijvoorbeeld aan een beloning voor de vijfhonderdste volger, of een ‘Share en win’ actie waarmee nieuwe potentiële klanten kennis kunnen maken met jouw onderneming.

Ook kun je bijvoorbeeld je volgers inspraak geven in nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf. Heb je een nieuw product dat nog geen naam heeft? Vraag je volgers om suggesties en kies de beste eruit om te gebruiken. Vergeet daarna niet de winnaar te belonen, of dat nou met de eer is om genoemd te worden of met een echte prijs.

Ook handig op Facebook: ook al is je bedrijfspagina publiek, dan kun je er nog voor kiezen om bepaalde updates alleen zichtbaar te maken voor mensen die je pagina leuk vinden. Zo bewaar je dus bepaalde content ‘speciaal’ voor de liefhebbers.

6. Plaats een advertentie

Last but definitely not least: onderschat nooit de kracht van Facebook als het op advertenties aan komt! Met een advertentie op Facebook bereik je in één klap ontzettend veel mensen.

Advertenties met grote foto’s met mooie kleuren en niet al te veel tekst doen het op Facebook over het algemeen het best. In de eerste zin maak je de klant nieuwsgierig, en in de volgende zin of zinnen nodig je de klant uit om op bijvoorbeeld een link te klikken.

De prijs van een advertentie hangt af van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe groot de doelgroep is die je ermee wilt bereiken. Want net zoals bij het boosten van je statusupdates kun je ook bij het plaatsen van een advertentie precies bepalen bij wie jouw advertentie precies terecht komt.

Heb je bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice in Den Bosch? Dan kun je ervoor zorgen dat je advertentie terecht komt bij mensen die ‘honden’ als interesse hebben aangegeven en in Den Bosch wonen. Handig toch?

Nadat je een advertentie hebt geplaatst kun je precies zien hoe deze advertentie het doet; hoeveel likes je hebt, hoeveel mensen ook daadwerkelijk doorklikken naar de link die in de advertentie staat, en zelfs hoeveel mensen de advertentie gezien hebben. Om een advertentie te plaatsen ga je naar deze link.

Facebook is niet alleen leuk om persoonlijk te gebruiken, maar kan, zoals je ziet, heel veel betekenen voor een beginnende onderneming. Je kunt direct met je klanten communiceren, en nog nooit was het zo makkelijk om zo snel precies de doelgroep te bereiken die je met je startup voor ogen hebt! We hopen dat je nu wat beter weet wat Facebook voor ondernemers precies kan betekenen. Als je onze 6 tips in je achterhoofd houdt heb je binnen no time een hoop nieuwe volgers en meteen meer naamsbekendheid!

 

Heb jij nog tips voor Facebook voor ondernemers?

Laat een reactie achter via het veld hieronder:


Scroll to top