Twitter voor ondernemers

Twitter Voor Ondernemers: 4 Onmisbare Tips

Als jonge ondernemer ben je vast wel bekend met het fenomeen Twitter. Twitter bestaat sinds 2006, en heeft momenteel 302 miljoen actieve gebruikers. Dat is dus een behoorlijk aantal mensen die in berichtjes van 140 tekens of korter hun gedachten, ideeën en ervaringen delen met hun volgers en de rest van de wereld. Maar als je denkt dat Twitter alleen interessant is voor privégebruik, heb je het bij het verkeerde eind. Net zoals op Facebook en LinkedIn heb je als ondernemer op Twitter de mogelijkheid om een groot publiek te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat je Twitter als ondernemer zo effectief mogelijk gebruikt? Met deze vier tips voor Twitter voor ondernemers ben je er zeker van dat je alles uit Twitter haalt wat erin zit!

1. Wees kort en bondig



Een tweet kan maximaal 140 tekens bevatten. Lengte voor hele lijsten met data of complete artikelen is er dus sowieso niet. Het is logisch dat je geneigd bent om die 140 tekens zo optimaal mogelijk te benutten, dus door te proberen zo veel mogelijk informatie in één tweet te proppen. Je wilt natuurlijk dat je volgers een duidelijk beeld krijgen van wat je probeert over te brengen. Maar onderzoek wijst echter uit dat de ideale lengte van een tweet 70 tot 100 tekens bevat. Zo heb je naast je eigen boodschap nog wat ruimte over voor bijvoorbeeld een link naar je website of naar een afbeelding. Ook hou je zo ruimte over voor eventueel commentaar van je volgers; hoewel de retweet-knop een makkelijke manier is om te re-tweeten, willen sommige volgers hun eigen commentaar toevoegen aan jouw tweets. Ze kopiëren dan jouw tweet in zijn geheel, en zetten er commentaar voor of achter. Door in je tweets niet het maximale aantal tekens te gebruiken, blijft er ruimte over voor dit commentaar.


Omdat 140 tekens een behoorlijk beperkt aantal is (en 70 tot 100 tekens nog minder), kan het verleidelijk zijn om afkortingen te gebruiken in je tweets. Standaard afkortingen die in het woordenboek voorkomen, zoals bijvoorbeeld ‘d.w.z.’ of ‘m.i.v.’, zijn natuurlijk prima. Afkortingen die afkomstig zijn van het internet, zoals bijvoorbeeld YOLO en LOL zijn minder acceptabel in een zakelijke tweet. Hoewel je tweets niet allemaal heel formeel hoeven te zijn, wil je natuurlijk wel dat je volgers je als bedrijf serieus nemen. Daarom is het ook belangrijk dat je op je spelling en grammatica let; tweets met veel spelfouten erin komen onprofessioneel over en zullen minder vaak ge-retweet worden.

2. Weet wat je tweet



Het doel van een zakelijk profiel op Twitter is natuurlijk allereerst om je bereik te vergroten en je producten of diensten aan de man te brengen via dit populaire sociale medium. Natuurlijk kun je dus tweeten over jouw eigen onderneming, en laten zien wat je allemaal kunt en wilt doen voor je toekomstige klanten. Het is echter niet slim om constant alleen maar aan zelfpromotie te doen op Twitter. Als al jouw tweets alleen maar over jouw bedrijf en de dingen die je aanbiedt gaan, worden je volgers je snel beu. Je kunt het je misschien zelf ook wel voorstellen: als je zelf een persoonlijk profiel hebt op Twitter wil je ook niet constant alleen maar reclame in je tijdlijn zien. Net als met spam in je inbox zal dit eerder averechts werken. Probeer dus ook af en toe een tweet te plaatsen die ergens anders over gaat. Heb je bijvoorbeeld een interessant artikel gelezen dat relevant is voor jouw branche? Aarzel dan niet om erover te tweeten. Retweet ook eens een keer een tweet van een ander: dat laat zien dat je niet alleen aandacht hebt voor het promoten van je eigen diensten of producten, maar dat je ook geïnteresseerd bent in wat een ander te zeggen heeft.


De tweets die wel over jouw onderneming gaan hoeven ook lang niet altijd reclame te zijn. Hoewel het om een zakelijke Twitter-account gaat, hoeven niet alle tweets heel formeel te zijn. Je mag je tweets best een beetje een persoonlijke touch meegeven. Hebben jullie een teamuitje gehad? Plaats een groepsfoto van het hele team op Twitter. Zo krijgt jouw onderneming een gezicht, en laat je de mensen zien die achter de zaken schuilgaan. Twitter is juist bedoeld om op een informele manier informatie te kunnen delen, dus benut dit aspect. Foto’s plaatsen is sowieso een goed idee. De mens is nou eenmaal visueel ingesteld, en een foto trekt dus eerder de aandacht dan alleen tekst.


Het is altijd slim om in je tweets een directe link te plaatsen als dat nodig is. Als je bijvoorbeeld iets tweet als ‘Voor meer informatie bezoek je onze website!’ of ‘Bekijk dit evenement op Facebook’ is het slim om daar achteraan meteen een link te plakken. Als mensen zelf naar Google moeten om je website op te zoeken, zullen ze dat vaak te veel werk vinden en het dus maar laten zitten. Is de link te lang voor je tweet? Gebruik dan een tool om je link korter te maken; een goede site hiervoor is bitly.


Een andere handige tool om te gebruiken in je tweets is natuurlijk de alom bekende hashtag. De hashtag is eigenlijk een manier om ervoor te zorgen dat je tweets vaker worden gelezen door mensen die je misschien nog niet volgen. Door een hashtag toe te voegen aan je tweet wordt deze makkelijker vindbaar, en vergroot je de kans dat mensen van ‘buitenaf’ bij jouw tweet, en dus bij jouw Twitter-profiel, terecht komen. Daardoor heb je dus ook weer meer kans dat je daar nieuwe volgers aan overhoudt. Let wel op: teveel hashtags kunnen averechts werken, omdat ze je tweets niet per se makkelijk leesbaar maken. Probeer je te beperken tot maximaal twee hashtags per tweet.

3. Tweet regelmatig, maar niet te vaak



De kunst van Twitter is zo te tweeten dat je volgers geïnteresseerd blijven in wat je doet. Dat hangt natuurlijk af van de inhoud van je tweets, maar ook van de regelmaat waarmee je iets op Twitter zet. Van alle social media is Twitter misschien wel de snelste: omdat tweets kort zijn en er zoveel andere gebruikers actief zijn op Twitter, gebeurt het nogal eens dat je volgers over jouw tweets heen lezen of dat ze snel begraven worden onder de tweets van andere gebruikers. Als je te weinig tweet, is dat helemaal het geval. Als je volgers op jouw profiel klikken en alleen maar oude tweets zien, bijvoorbeeld van aanbiedingen die allang zijn verlopen, zullen ze snel hun interesse verliezen. Als je bovendien een profiel hebt dat niet up-to-date is, wek je de indruk dat het promoten van je activiteiten op social media je weinig interesseert. Je volgers zullen dan ook minder snel geneigd zijn om eventueel door te klikken naar je Facebook- of LinkedIn-profiel, omdat ze het idee hebben dat je social media-presence niet bepaald goed onderhouden wordt.


Aan de andere kant is te veel tweeten ook geen goed idee. Als je te vaak iets op Twitter post, vooral als het vaak over dezelfde aanbieding of hetzelfde onderwerp gaat, zal je merken dat je volgers zich aan je Twittergedrag gaan ergeren, en zal je aantal volgers snel dalen. Je mag best een keer een tweet herhalen om zeker te weten dat je volgers hem zullen lezen, maar niet meermaals op één dag, en al helemaal niet twee keer per uur of vaker. Als je dan toch een keer een tweet herhaalt, zorg dan dat je hem net iets anders verwoordt dan de eerste keer. Ga je een weekje op vakantie en heb je geen tijd om de Twitter-pagina van je onderneming up-to-date te houden? Met een tool als Hootsuite kun je tweets vooruit plannen, zodat je automatisch op je profiel worden gepost op een door jou gekozen datum en tijd. Zo ben je er zeker van dat je pagina ook actueel blijft als je er zelf even niet bent.

4. Wees interactief



Twitter is natuurlijk bovenal een manier om informatie te delen met je volgers. Maar je moet er wel voor zorgen dat het geen eenrichtingsverkeer wordt. Om ervoor te zorgen dat je volgers geïnteresseerd blijven in wat jij te vertellen hebt, is het slim om ervoor te zorgen dat je ze actief probeert te betrekken bij je tweets. Vraag bijvoorbeeld om hun reacties, of nodig ze uit tot een discussie. Andersom kun jij jezelf ook bij je volgers onder de aandacht brengen door ze terug te volgen, en te reageren op tweets die zij de wereld in sturen. Let wel op dat je hierbij niet weer constant probeert alleen maar reclame te maken voor je eigen bedrijf. Je kunt ook iets retweeten op ergens op reageren terwijl je daar niet per se meteen persoonlijk gewin mee krijgt. Door een leuke reactie op een tweet zal een volger jouw onderneming eerder onthouden, en misschien wel aan je denken als hij of zij ooit gebruik wil maken van het soort product of dienst dat jij aanbiedt.


Let op: je zult waarschijnlijk niet altijd alleen maar positieve reacties krijgen op de dingen die jij de wereld in stuurt. Twitter is natuurlijk een makkelijke manier om frustraties en ergernissen te uiten naar bedrijven die een profiel hebben. Als je kritiek krijgt op je tweets waar je iets mee kan, aarzel dan niet om te reageren. Zo geef je je volgers het idee dat je naar ze luistert, en dat je wat doet met hun commentaar. Kritiek massaal negeren is geen goed idee, en bot of negatief reageren al helemaal niet. Zo roep je alleen nog maar meer negatieve reacties over jezelf af, wat de naam van je onderneming niet ten goede zal komen.


Met deze tips wordt het voor jou als ondernemer een fluitje van een cent om op Twitter je naamsbekendheid op een positieve manier te vergroten. Je zult zien dat Twitter een hele interessante manier kan zijn om op de hoogte te blijven van wat er allemaal in jouw branche speelt, zodat je daar makkelijk op in kunt spelen. Heb je iets gehad aan deze tips? Weet je er zelf nog meer? Laat een bericht achter!


 
Scroll to top