marketingplan schrijven

Een Marketingplan Schrijven: 5 Dingen Die Niet Mogen Ontbreken



In je ondernemingsplan heb je uiteen gezet wat voor product of dienst jouw bedrijf precies gaat leveren. De doelstellingen die je met je onderneming wil bereiken heb je waarschijnlijk helder voor ogen, maar hoe ga je deze precies verwezenlijken? Je kunt niet achterover leunen in je stoel en wachten tot er vanzelf iets gebeurt; je moet zorgen dat je jouw product of dienst actief op de markt brengt. Daarom is het slim om een marketingplan te schrijven, waarin je precies uiteenzet hoe je dit gaat aanpakken, en met welke middelen. Om het je wat gemakkelijker te maken hebben wij een aantal dingen voor je op een rijtje gezet die niet mogen ontbreken, zodat jij in no time je marketingstrategie uiteen zet!

1. Een analyse van de markt



Om een product op een succesvolle manier op de markt te zetten, moet je natuurlijk kennis hebben van die markt. Als je zomaar in het wilde weg begint te adverteren, zonder te weten wat jouw concurrenten doen of wat het beste werkt in jouw branche, zal dit waarschijnlijk weinig succes opleveren en alleen maar meer geld kosten. Daarom is het verstandig om voordat je met het bepalen van je marketingstrategie begint, een analyse te maken van de markt. Wat voor producten doen het op het moment goed, en wat verkoopt minder snel? Wat zijn de trends, en ben je van plan om daar in mee te gaan of om juist iets vernieuwends te doen? Hoe profileren je concurrenten zich, en wat voor successen behalen zij? Hoe zit het met de prijsklasse waarin jouw product zich bevindt ten opzichte van de andere bedrijven binnen dezelfde branche? Wat zijn veel voorkomende risico’s en hoe speel je daar op in? Om te kunnen concurreren met eventuele gevestigde namen zul je ervoor moeten zorgen dat je kennis hebt van die andere bedrijven, zodat jij het net even anders aan kunt pakken dan zij. Opvallen is belangrijk bij het op de markt brengen van een nieuwe merknaam, dus zorg dat je zichtbaar bent voor de klant.

2. Een analyse van jouw bedrijf



Naast een marktonderzoek kan een analyse van jouw eigen onderneming ook heel behulpzaam zijn. Als je een duidelijk beeld hebt van de stand van zaken in je bedrijf, kun je ook beter een marketingstrategie bepalen en beslissingen nemen over hoe je jezelf wilt profileren op de markt. Het is immers niet slim om je toekomstige klant beloftes te doen die je niet kan waarmaken; dit zal je reputatie niet ten goede komen. Kijk daarom kritisch naar je onderneming. Wat zijn de sterke punten van je bedrijf, en waar is er juist ruimte voor verbetering? Hoe zie je de toekomst voor je wat betreft jouw onderneming? Waar liggen de kansen tot groei, en waar liggen juist bedreigingen op de loer die de stabiliteit van je startup mogelijk in gevaar kunnen brengen? Als je deze dingen allemaal op een rijtje zet, kun je je bedrijf beter vergelijken met de concurrentie, en zo dus bepalen op wat voor manier je jouw naam het beste in de markt kunt zetten. Doen alsof de zwaktes binnen jouw bedrijf niet bestaan lijkt een hele makkelijke uitweg, maar deze tactiek zal in de praktijk later alleen maar voor meer problemen zorgen. Je mag naar jezelf toe best kritisch zijn, want van kritiek komt verbetering!

3. De beoogde doelgroep



Ook belangrijk is dat je je doelgroep kent. Je hebt al onderzoek gedaan naar de markt waarin jouw product zich straks bevindt, maar het is verstandig om nog wat dieper in te gaan op jouw ideale klant, oftewel de ijkpersoon. Aan wie zou jij jouw product of dienst nou het liefst verkopen? Of, beter gezegd, wie denk jij dat je het meest kan helpen met wat jij aanbiedt? Denk hierbij aan dingen als geslacht, leeftijd en woonplaats, maar ook aan dingen als levensstijl of beroep, geloofsovertuiging of levensvisie. Wil je je richten op de jonge, hippe Amsterdamse vrijgezelle man? Of juist op getrouwde vrouwen met kinderen? Als je je doelgroep helder voor ogen hebt maakt dat de keuze voor een bepaalde marketingstrategie een stuk makkelijker. Denk bijvoorbeeld maar eens aan adverteren; als je wilt dat een hippe student jouw product koopt, zal een advertentie in de Libelle je niet helpen deze doelgroep te bereiken. Het is dus ook belangrijk om het koopgedrag van je ijkpersoon te onderzoeken. Is jouw product typisch iets dat op het laatst in een opwelling wordt gekocht? Of ben je er van overtuigd dat het zo goed is dat je klanten bereid zijn ervoor om te rijden? Door dit te onderzoeken weet je precies op wat voor manieren je de klant het beste kunt bereiken.


Let wel op dat je niet al te veel aan je ijkpersoon vast blijft houden. Als in de praktijk nou blijkt dat een andere doelgroep groot fan is van je product, moet je daar zeker ook op inspelen. Dat deze doelgroep misschien niet de ideale klant is die je van tevoren voor ogen had is dan jammer; een klant is een klant, en de ene klant verdient net zo veel aandacht als de andere. Jezelf te goed voelen voor een bepaalde doelgroep is sowieso een slecht idee, maar als je als ondernemer pas net komt kijken gooi je op deze manier al helemaal je eigen ruiten in.

4. Je marketingstrategie



Alle bovenstaande punten zullen je uiteindelijk helpen bij het bepalen van de marketingstrategie die het beste bij jou past. In dit deel van het marketingplan zet je de doelstellingen van je onderneming uiteen. Bij het opstellen van zo’n strategie kun je gebruik maken van de zogenoemde marketingmix. De marketingmix bestaat uit vier instrumenten die je kan inzetten om je product zo effectief mogelijk aan de man te brengen. Deze instrumenten worden ook wel de vier P’s genoemd: Product, Plaats, Promotie en Prijs. Door te zorgen dat je op deze vier punten kunt concurreren met andere bedrijven in dezelfde branche. Ten eerste moet je zorgen dat jouw product iets toevoegt aan de zee van andere opties die je klant dagelijks krijgt voorgeschoteld. Je moet natuurlijk ook nadenken over de Plaats, de manier waarop je dit product gaat verkopen. Hoe ga je je product promoten? Door middel van advertenties, mond-tot-mondreclame of door een enorme reclamecampagne op televisie? En dan is er nog de prijs. Al heb je de eerste drie P’s zo optimaal mogelijk benut, als je prijs veel te hoog is voor je product zal geen enkele klant met je in zee gaan.


Door ervoor te zorgen dat je je marketingstrategie op deze vier punten baseert, kun je precies uiteen zetten hoe jij je beoogde doelstellingen wilt gaan realiseren. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit van je marketingstrategie mag afwijken. Als in de praktijk nu duidelijk wordt dat een andere aanpak toch beter is, kun je je marketingstrategie natuurlijk daarop aanpassen. Ook als je marketingstrategie wel goed werkt, is het een goed idee om eens in de zoveel tijd terug te komen op je plan, en het nog eens goed onder de loep te nemen. Misschien zijn er wel nieuwe ontwikkelingen op komst, en kun je daarop anticiperen door je marketingstrategie alvast iets aan te passen. De markt is nu eenmaal veranderlijk, en daarom is het slim om als onderneming flexibel te zijn.

5. Het budget



Een laatste ding dat niet mag ontbreken aan je marketingplan is natuurlijk het financiële gedeelte. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je marketingstrategie wel realistisch is met betrekking tot het budget dat je ervoor uit kunt trekken, en daarom is het uiteenzetten van een begroting een belangrijk onderdeel. Belangrijk hierbij is dat je het geld dat je uitgeeft aan de marketing moet zien als een investering; het is belangrijk dat je dit geld later weer terugverdient. Als beginnend ondernemer is het misschien niet verstandig om meteen al je geld in de marketing te steken: je weet immers nog niet hoe jouw product het op de markt gaat doen. Als blijkt dat het product niet presteert zoals jij dat graag zou willen zien, betekent dat dus dat je in één klap je hele startkapitaal kwijt bent. Zie dan nog maar eens op te krabbelen! Aan de andere kant is helemaal niets uitgeven natuurlijk ook geen optie. Je kunt niet verwachten dat het geld zomaar jouw kant op komt waaien: zo werkt het nou eenmaal niet.


Bij het uiteenzetten van het budget kan je niet precies genoeg te werk gaan. Probeer in plaats van globale schattingen de te maken kosten zo precies mogelijk te berekenen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan, en weet je precies hoeveel winst je moet maken om je geld terug te kunnen verdienen. Probeer ook realistisch te blijven. Het is niet slim om in je begroting uit te gaan van een ideaal scenario, omdat ook dan onvoorziene uitgaven op de loer liggen. Houd rekening met het risico op eventuele extra kosten. Als startend ondernemer zal geld vooral in het begin een grote factor zijn om rekening mee te houden, en je doet er dan ook goed aan hier zo zorgvuldig mogelijk mee om te springen.




Nu weet je wat er écht niet mag ontbreken in een goed geschreven marketingplan. Als je deze vijf punten uitgebreid behandelt heb je meteen een goede basis, waarmee jij je product of dienst zo effectief mogelijk op de markt kunt brengen. Vond je dit artikel nuttig? Heb je zelf misschien nog meer marketingtips? Laat een reactie achter!


 
Scroll to top