effectief netwerken

Effectief Netwerken: 5 Veelgemaakte Fouten



Met jouw nieuwe onderneming kom je waarschijnlijk pas net kijken in de branche. Misschien heb je al wel wat connecties of vrienden waar je een beroep op kunt doen als het om nieuwe klussen gaat, maar voor het echte werk zul je toch je netwerk moeten uitbreiden. Nieuwe zakenrelaties opdoen en connecties maken met mensen die zich in dezelfde bedrijfstak vinden als jij kan intimiderend zijn. Wat is nu de beste manier om het eerste contact te leggen? Hoe onderhoud je je zakenrelaties zonder opdringerig of wanhopig over te komen? Wij helpen je graag bij het aanleggen van een solide zakelijk netwerk! We hebben vijf fouten op een rijtje gezet die vaak gemaakt worden bij het netwerken, zodat jij deze valkuilen in de toekomst weet te vermijden. You’ll never get a second chance to make a first impression!

1. Praat niet alleen over jezelf



Als je in de gelegenheid bent om te netwerken – denk bijvoorbeeld aan een congres of andere bijeenkomst – is het belangrijk dat je zelfverzekerd bent. Trek een goede outfit aan die past bij het soort connecties die je wilt leggen. Wil je graag je aandacht richten op de fashion industrie? Zorg dat je er hip bij loopt. Ben je uit op wat meer informele zakenrelaties? Kleed je dan casual. Ook moet je natuurlijk zorgen dat je van tevoren duidelijk weet hoe je jouw onderneming moet ‘verkopen’. Bereid een korte tekst voor waarin je je bedrijf in een paar pakkende kernzinnen samenvat, zodat voor je gesprekspartner direct duidelijk wordt wat hij of zij aan jou heeft. Maar hierbij ligt wel een fout op de loer. Hoewel je misschien zeker bent van je zaak en van wat jouw bedrijf voor iemand kan betekenen, is het alles behalve charmant om constant alleen maar over jezelf te praten. Als je het alleen maar hebt over hoe fantastisch jouw onderneming wel niet is en over de geweldige oplossingen die jij jouw klanten kunt bieden, zal je snel overkomen als arrogant en zelfingenomen. En dat is nou niet bepaald de beste manier om nieuwe zakenrelaties op te doen.


In plaats van alleen maar over jezelf te praten is het bij zo’n eerste ontmoeting juist belangrijk om je gesprekspartner veel aan het woord te laten. Door goed te luisteren en relevante antwoorden en reacties te geven, toon je aan dat je interesse hebt in meer dingen dan alleen je eigen winst. Natuurlijk is het belangrijk om ook je eigen werkzaamheden ter sprake te brengen, maar doe dit vooral in relatie tot wat je gesprekspartner je vertelt. Zo bouw je een vertrouwensband op, en geef je de ander het idee dat hij of zij ook echt iets aan jou en je onderneming heeft. En dus zal diegene jou sneller onthouden als hij of zij met een probleem zit waar jij een oplossing voor kunt bieden.


Bij dit punt is het ook belangrijk dat je af en toe een keer iets voor een ander doet. Als iemand om een klus verlegen zit en jou vraagt om, bijvoorbeeld, een aanbeveling, help diegene dan zonder er direct iets tegenover te stellen. Als jij mensen helpt zonder daar zelf meteen van te profiteren, zullen zij dit onthouden en jou in de toekomst ook op onzelfzuchtige wijze helpen. Omgekeerd hoef jij geen hulp van anderen te verwachten als je er zelf ook nooit voor een ander bent. Wie goed doet, goed ontmoet!

2. Wees niet te wanhopig



Om effectief te kunnen netwerken is het belangrijk dat je een beetje lef hebt. Je moet immers niet bang zijn om uit jezelf op iemand af te stappen en een gesprek aan te knopen. Daarom is het ook goed als jij uit jezelf initiatief toont. Als je een keer op een bijeenkomst een goed gesprek met iemand hebt gehad, wees dan niet bang om diegene later nog een mailtje te sturen voor een eventuele follow-up. Nee heb je, ja kun je krijgen; als diegene niet op je mail reageert, heb jij in ieder geval je best gedaan.


Maar ook hierbij zit een fout in een klein hoekje. Als iemand niet direct reageert op je mailtje of telefoontje, mag je best na een aantal dagen nog een mailtje sturen ter herinnering. Maar reageert diegene dan nog niet, laat het daar dan bij. Het is niet echt slim om in één week elke dag naar dezelfde persoon te mailen met de vraag of hij of zij toevallig nog heeft nagedacht over jullie gesprek. Zo kom je een beetje opdringerig en wanhopig over, en dat wil je natuurlijk niet, want het zal alleen maar averechts werken. Ga maar eens bij jezelf na; jij zit toch ook niet te wachten op allemaal spam in je mailbox van iemand waar je drie weken geleden een keer vijf minuten mee hebt staan praten? Effectief netwerken betekent ook erkennen wanneer een nieuwe connectie gewoon geen interesse heeft. Nee is nee!

3. Maak de concurrentie niet zwart



Als je een goed netwerk wilt aanleggen waar je nog jaren plezier van kunt hebben, is het natuurlijk belangrijk dat je jouw bedrijf een beetje promoot. Zoals we bij punt 1 al zeiden moet je jezelf natuurlijk wel een beetje kunnen verkopen; als je niet in jezelf gelooft zal een ander dat ook niet doen. Zorg dus dat je goed voorbereid bent, en dat je kort en bondig iets kunt vertellen over je bedrijf, en dat je de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt goed kunt pitchen.


Maar om te zorgen dat een bepaalde nieuwe zakenrelatie jouw bedrijf onthoudt, en niet de concurrentie, kan het verleidelijk zijn om in je praatje die concurrentie zwart te maken of de grond in te boren. Het kan best zijn dat je geneigd bent dingen te zeggen als “Wij zijn hierin beter dan bedrijf X want…” of “De prijzen van bedrijf Y zijn belachelijk in vergelijking met de onze!” Logisch, want je wilt natuurlijk laten zien dat je met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. Het is echter belangrijk dat je ervoor zorgt dat je zulke uitspraken over concurrerende ondernemingen vermijdt. Als je écht goed bent in je vak, heb je zulke uitspraken simpelweg niet nodig. Je werkzaamheden en de goede ervaringen van anderen zullen genoeg zijn. Als je in je verkooppraatje alleen maar bezig bent met het afkraken van de concurrentie, lijkt het alsof je zo onzeker bent over je eigen kwaliteiten dat het pitchen van je eigen bedrijf niet genoeg is. Probeer dit dus te voorkomen; als je zeker bent van je zaak, heb je het helemaal niet nodig.

4. Lieg niet



Als je bezig bent je bedrijf te ‘verkopen’, zorg je er natuurlijk voor dat je van tevoren precies weet wat je je gesprekspartner te vertellen hebt. Daarbij is het, zoals we al eerder zeiden, ook belangrijk dat je inspeelt op wat je gesprekspartner vertelt. Als jij hem denkt te kunnen helpen bij een probleem waarover hij je vertelt, schroom dan niet om dit te zeggen. Zo zal hij sneller aan jou denken in de toekomst.


Hierbij kan het heel verleidelijk zijn om een leugentje om bestwil te vertellen. Je wilt natuurlijk dat je een goede indruk achterlaat, en als je een tikkeltje overdrijft over wat je allemaal kunt doen voor deze persoon zal dat zeker lukken. Maar hierbij moet je echt goed oppassen. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je gesprekspartner ervan overtuigd is dat jij een goede toevoeging bent voor zijn of haar netwerk, maar als diegene denkt dat jij dingen kunt waar je achteraf eigenlijk helemaal niet zo goed in blijkt te zijn, zal dit alleen maar averechts werken. Deze persoon zal je absoluut niet meer aanraden aan een eventuele potentiële klant. Sterker nog, hij zal eerder doorvertellen dat jij alleen maar sterke verhalen vertelt waar je niets van waar kunt maken. De waarheid komt uiteindelijk toch wel boven water, en je wilt natuurlijk niet bekend staan als een onbetrouwbare zakenrelatie. Een belangrijke tip is dus: probeer niet te liegen.


Deze fout lijkt heel voor de hand liggend, en je denkt vast dat je hem niet zo snel zult maken. Maar soms kan het gebeuren dat je zo enthousiast bent over een potentiële nieuwe zakenrelatie, dat je er per ongeluk zo maar iets uitfloept wat niet helemaal op de waarheid berust. Als je deze belofte vervolgens niet waar kunt maken, sla je een behoorlijke flater. Probeer deze fout dus ten allen tijde te vermijden.

5. Benader de juiste personen



Op een congres of bijeenkomst weet je natuurlijk niet precies wie welke functie heeft binnen welk bedrijf. Je weet dus ook niet of hij of zij wel relevant is voor jouw netwerk. Daarom moet je, zoals we hierboven al zeiden, een beetje lef hebben en gewoon op mensen af durven te stappen. Stel je aan iemand voor, vraag wat hij of zij doet en bij welk bedrijf. Als je al snel door hebt dat deze persoon niet per se interessant is voor het uitbreiden van jouw netwerk, kap dan niet direct het gesprek af, maar probeer toch interesse te tonen. Je wilt immers niet bekend staan als die ongeïnteresseerde ondernemer die alleen maar bezig is met zijn eigen gewin. Maar probeer daarna wel verder te gaan naar een andere persoon. Als je aan het eind van een congres alleen maar met iemand hebt staan praten waar je eigenlijk niets aan hebt in de toekomst, heb je daar alleen jezelf mee. Je gesprekspartner denkt er waarschijnlijk hetzelfde over!


Het kan echter ook zo zijn dat je bijvoorbeeld op LinkedIn actief iemand benadert waarvan je weet dat hij of zij nuttig kan zijn voor jouw netwerk. In dat geval is het belangrijk dat je van tevoren goed je huiswerk hebt gedaan. Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn; zijn of haar LinkedIn-profiel vertelt je vaak bijna alles dat je moet weten. Probeer om het gesprek niet meteen te openen met een direct verzoek, maar toon interesse in het werkverleden van die persoon. Met vragen als “Ik zag dat je een tijdje hebt gewerkt bij bedrijf X, wat was je functie daar precies?” of “Kun je me iets vertellen over je tijd bij bedrijf Y?” laat je zien dat je niet alleen geïnteresseerd bent in wat iemand nu voor je kan betekenen, maar ook in zijn of haar persoonlijke achtergrond op carrièregebied. De bovengenoemde vertrouwensband die je met een nieuwe connectie opbouwt is belangrijk, en door interesse te tonen zul je zien dat dit proces veel vlotter verloopt.


Als je deze 5 veelgemaakte fouten probeert te vermijden, zal je zien dat je snel nieuwe, blijvende connecties legt. Heb je iets aan deze tips gehad? Wat zijn jouw gouden trucs bij het uitbreiden van je netwerk? Vertel het ons hieronder!


Scroll to top