Crowd

Crowdfunding: 4 Tips Voor Ondernemers

Crowdfunding wordt steeds populairder bij jonge ondernemers. Voorheen werden startups of nieuwe projecten meestal gefinancierd met een lening van de bank, of met behulp van grote investeerders. Bij crowdfunding probeer je echter je startkapitaal bij elkaar te krijgen door middel van een groot aantal kleine bijdragen van particuliere investeerders. Die particuliere investeerders zijn vaak gewone mensen, en het gaat vaak om bedragen vanaf een klein aantal (tientallen) euro’s, die meestal via speciale platformen op internet worden ingezameld. Het is gebleken dat crowdfunding een zeer succesvolle manier van startkapitaal opbouwen kan zijn. Maar hoe pak je dit nu het beste aan? Met deze 4 tips zet je supersnel een succesvolle crowdfunding-campagne op.

1. Kies het juiste type crowdfunding

Net zoals bij leningen en grote investeringen, bestaan er verschillende soorten crowdfunding. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de investeerders in ruil voor het geldbedrag dat zij bieden een aandeel in het project te geven. Dan delen ze dus in de winst. Je kunt er ook voor kiezen om een bepaald bedrag te lenen, en dat dan dus later terug betalen met rente. Deze twee vormen van crowdfunding lijken dus op een ‘normale’ investering of lening, maar hebben vaak een kleinere schaal.

De vorm van crowdfunding die het meest voorkomt en dus ook het meest bekend is, is crowdfunding in de vorm van een sponsoring of donatie. Bij een sponsoring krijgt een investeerder een bepaalde tegenprestatie, eentje die niet uit geld bestaat. Wil je bijvoorbeeld een crowdfundingsactie opzetten voor het financieren van een theatervoorstelling, dan kun je de investeerders als dank een kaartje voor die voorstelling aanbieden. Bij een donatie krijgt de investeerder in feite niets terug, en gaat het dus om een gift. Dit zie je vaak bij bijvoorbeeld goede doelen.

Het is voordat je aan een crowdfunding-campagne begint dus belangrijk dat je een weloverwogen keuze maakt met betrekking tot het soort crowdfunding. Als je een project wilt opzetten dat niet per se bedoeld is om veel winst te maken, zoals de eerder genoemde theatervoorstelling, is het niet logisch om aandelen ter beschikking te stellen. In dat geval is het dus slimmer om te kiezen voor sponsoring. Voor goede doelen of non-profit organisaties zijn donaties vaak de beste keuze. Als je hier niet goed over nadenkt, loop je het risico de verkeerde soort te kiezen, en dat kan er toe leiden dat je de beoogde opbrengst niet bij elkaar krijgt.

2. Maak van tevoren een goed plan

Zoals bij alle campagnes of projecten is het verstandig om van tevoren een duidelijk plan te schrijven, waarin je alles even goed en helder op een rijtje zet. Dit doe je voor jezelf, maar zeker ook voor je toekomstige investeerders. Zij willen natuurlijk weten waar hun geld naartoe gaat; als je vaag blijft over je precieze doeleinden zul je zien dat investeerders snel afhaken.

Daarom is het belangrijk dat je boven alles duidelijk bent over wat je precies met het geld dat je van je investeerders krijgt gaat doen. Voor jezelf maak je een uitgebreide begroting met een exacte beraming van de kosten. Zo kun je bepalen welk eindbedrag je als doelstelling moet vermelden. Voor je potentiële investeerders beschrijf je in heldere taal wat je precies met het geld gaat doen. Daarbij hoef je niet alle kleine cijfertjes te noemen (bij teveel ‘wiskunde’ kan een leek snel afhaken), maar wel de grote lijnen. Het is hierbij dus belangrijk dat je doel zo concreet mogelijk is; vage ideeën zijn voor investeerders nou eenmaal minder aantrekkelijk.

Voordat je over het financiële plaatje en het specifieke project begint, geef je de investeerders een kijkje in jouw onderneming. Iemand die jouw onderneming nog niet kent, moet natuurlijk eerst weten waar jij precies voor staat. Zorg dat je kort en bondig iets over jezelf en je bedrijf vertelt, zodat de potentiële investeerder snel een beeld krijgt van wat je precies doet.

Ook is het belangrijk dat je van tevoren een idee hebt van de duur van je project. Hoe lang denk je ermee bezig te zijn? Wanneer wil je het eindresultaat bereikt hebben? En hoe ga je dat doel realiseren? Uiteindelijk draait het voor je investeerders natuurlijk om de verwezenlijking van je einddoel, dus langdurige projecten zijn niet altijd geschikt voor crowdfunding. Niet veel mensen zullen een theatervoorstelling sponsoren die ze pas over drie jaar kunnen gaan zien, terwijl het ontwikkelen van een nieuwe gadget vaak wel interessant kan blijven voor een wat langere termijn.

Ook is het voor jezelf makkelijk om de promotie van je campagne van tevoren op een rijtje te hebben. Het is verstandig om een goed beeld te hebben van de doelgroep die je voor ogen hebt. Pas dan kun je bepalen op welke manier je je campagne gaat promoten, en via welke media. Ook je zakelijke netwerk kan hierbij goed van pas komen; via sociale media als LinkedIn kun je hen snel en makkelijk engageren.

3. Kies het juiste platform

Je zult zien dat er een breed scala is aan online platformen waar je voor crowdfunding terecht kunt. Maar niet elk platform is geschikt voor jouw project. Het is daarom belangrijk dat je niet zomaar het eerste het beste platform gebruikt, maar van tevoren goed bepaalt welke site het beste bij jou past. Belangrijk daarbij is de vorm van crowdfunding waar je voor hebt gekozen. Niet elke crowdfunding-site doet aan sponsoring of donaties, en niet ieder platform specialiseert in leningen. Sommige websites zijn vooral gericht op goede doelen, andere op de culturele sector. Er zijn platforms voor kleine projecten, maar ook voor projecten met een grotere begroting. Dit zijn allemaal dingen die je van tevoren in overweging moet nemen. Als je je campagne op een platform lanceert dat niet per se het meest geschikt is, kan het zo zijn dat je niet je beoogde doelgroep bereikt of meer moeite hebt om je voorgenomen eindbedrag bij elkaar te krijgen.

Ook hanteren niet alle websites dezelfde regels met betrekking tot het halen van het eindbedrag. Bij Kickstarter, misschien wel het meest bekende en populairste platform voor crowdfunding, hoeven investeerders bijvoorbeeld niet te betalen als het eindbedrag niet wordt gehaald binnen een bepaalde termijn. Bij andere sites is een donatie of sponsoring juist onvoorwaardelijk, en betaal je dus sowieso, ongeacht het wel of niet behalen van het eindbedrag. Dit is dus ook belangrijk bij het bepalen van het platform waar je voor wilt kiezen – als je ook iets hebt aan de helft van je eindbedrag, kun je het beste kiezen voor een platform waarbij je hoe dan ook de beloofde investeringen ontvangt.

4. Hou je investeerders op de hoogte

Als je eenmaal het beoogde bedrag bij elkaar hebt, is het natuurlijk belangrijk om je investeerders te bedanken. Of je dit nu over de telefoon doet of met een e-mail, het is slim om ervoor te zorgen dat dit zo persoonlijk mogelijk gebeurt. Zo voelt de investeerder zich gewaardeerd, en wordt hij of zij gesterkt in het idee dat jouw project de moeite en het geld waard is.

Maar daar houdt het contact met de investeerders niet op. Het is belangrijk dat je degenen die jou hebben gesteund op de hoogte houdt van de voortgang van je project. Dit doe je voor hen, zodat ze weten wat er met hun geld gebeurt. Maar je doet dit ook zeker voor jezelf. Deze investeerders, hoe groot of klein hun bijdrage ook is, zijn vaak ook degenen die uiteindelijk geïnteresseerd zijn in het kopen of gebruik maken van het eindresultaat. Ben je bezig een nieuwe gadget te ontwikkelen? Je zult merken dat je investeerders (in het geval van donaties bijvoorbeeld) juist geld geven omdat ze die gadget graag willen hebben. Als je ze niet meer op de hoogte houdt, zullen ze snel hun interesse verliezen. En, ook belangrijk, ze zullen je niet aanraden aan hun vrienden en familie, of aan hun zakelijk netwerk. En mond-tot-mondreclame blijft ontzettend belangrijk als het om naamsbekendheid gaat. Houd je investeerders dus te vriend – ze zijn waardevol, en zo moet je ze ook behandelen.

Met deze 4 tips moet het opzetten van een crowdfunding-campagne zo gepiept zijn. Wat zijn jouw ervaringen met crowdfunding? Laat het ons hieronder weten!


Scroll to top