logo onderwerpen

Een Logo Ontwerpen: De Do’s En Don’ts

Nu je een pakkende bedrijfsnaam hebt gekozen, is het tijd om na te gaan denken over een goed bedrijfslogo. Een mooi, uniek logo ontwerpen is voor iedere ondernemer van belang. Of je nu freelance vertaler bent of eigenaar van een groot marketingbureau; je logo maakt een belangrijk onderdeel uit van je identiteit, en is een manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Je logo is het belangrijkste herkenningspunt voor je klanten, en als je ervoor zorgt dat je logo uniek is en opvalt, zal dit je gegarandeerd meteen meer naamsbekendheid opleveren. Heb je moeite met het ontwerpen van een mooi logo? Wij zetten de dos en don’ts voor je op een rijtje.

 

DO

 

  • Hou het simpel

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: simplicity is key! Een logo is niet bedoeld om informatie over te brengen; het is bedoeld om een herkenningspunt te zijn voor jouw onderneming. Daarom is het verstandig om je logo simpel te houden, zodat je klanten meteen zien dat het om jouw bedrijf gaat. Denk bijvoorbeeld eens aan het logo van Nike. De bekende swoosh is qua design niet bepaald ingewikkeld, maar als je aan Nike denkt zie je het logo meteen voor je, en je kunt het waarschijnlijk uit je hoofd natekenen. En andersom weet je bij het zien van het logo meteen om welk bedrijf het gaat. Nike zou in principe zijn naam helemaal nergens meer hoeven te vermelden, en dan nog zou het duidelijk zijn om welk bedrijf het gaat. Zo zie je maar dat een simpel logo heel effectief kan zijn. Een te ingewikkeld logo is niet alleen moeilijk te herkennen, maar ook moeilijker te onthouden, en het zal de aandacht van het publiek niet zo snel trekken als een simpel logo dat in het oog springt.

  • Wees uniek en creatief

Boven alles is het natuurlijk belangrijk dat je logo uniek is. In de zee van concurrentie is het ontwerpen van een volstrekt uniek logo natuurlijk praktisch onmogelijk, maar het is wel slim om ervoor te zorgen dat je logo in het oog springt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een aparte typografie, of door opvallend kleurgebruik. Kijk ook eens naar de logo’s van je directe concurrenten. Wat hebben deze logo’s met elkaar gemeen? Of waar liggen juist de verschillen? Als je bijvoorbeeld ziet dat de meeste van jouw concurrenten een zwart lettertype gebruiken, ga dan zelf voor een andere kleur. Probeer een logo te kiezen dat jouw onderneming onderscheidt van de rest. Think out of the box! Hierbij moet je ook in je achterhoofd houden dat we tegenwoordig in een digitaal tijdperk leven, en dat het dus verstandig is om een logo te hebben dat er goed uit ziet op papier, maar ook als icoontje van een app op een telefoon of tablet. Denk bijvoorbeeld eens aan verschillende variaties op dat ene mooie bedrijfslogo waarmee je aan deze aspecten kunt voldoen. Let alleen wel op dat je je fantasie niet al te veel de vrije loop laat: zie ook punt 2 bij de don’ts.

  • Hou je sector in het achterhoofd

Voordat je je logo gaat ontwerpen, is het goed om even te reflecteren op de markt waarin jouw onderneming zich bevindt. Het is belangrijk dat je logo past bij je sector. Heb je bijvoorbeeld een oppasservice opgericht, dan kan je voor een speels logo met vrolijke kleuren kiezen, en je kan bijvoorbeeld spelen met aparte lettertypes of typografie. Ben je voor jezelf begonnen als notaris? Dan is dit natuurlijk juist geen goed idee. Deze twee voorbeelden lijken voor de hand liggend, maar het is belangrijk dat je goed op je doelgroep let bij het ontwerpen van een logo.

  • Zorg dat je logo goed bij het bedrijf past

Deze tip klinkt misschien voor de hand liggend, maar je mag hem zeker niet vergeten: je logo is een plaatje, maar ook een manier om je merk voor te stellen aan de klant. Denk voordat je begint met ontwerpen na over wat je als onderneming precies uit wilt stralen. Is jouw product puur functioneel, of wil je juist op de emoties van de klant inspelen? Wat zijn de wensen en behoeftes van jouw beoogde klant? Wat ambieer je als bedrijf in de toekomst? Een goed bedrijfslogo vertelt een verhaal over jouw bedrijf, heeft diepere betekenis en maakt duidelijk om wat voor onderneming het gaat.

  • Pas het logo na verloop van tijd aan

Als je een goed logo hebt ontworpen, kun je daar best een aantal jaar mee vooruit. Maar maak niet de fout om te denken dat je logo niet met de tijd mee hoeft te gaan. Denk bijvoorbeeld eens aan het logo van Coca Cola. Dat heeft door de jaren heen behoorlijk wat veranderingen ondergaan. Dan hebben we het niet over een compleet nieuw logo en nieuwe huisstijl, maar kleine veranderingen, zoals het cursief maken van het lettertype bijvoorbeeld. Misschien zijn de kleuren van jouw logo na een aantal jaar wel een beetje gedateerd geworden, of je bedrijf heeft zich ontwikkeld en je logo past niet meer helemaal bij je nieuwe werkzaamheden. Kijk kritisch naar je logo, en aarzel in zo’n geval niet om het aan te passen. Daarbij bepaal je zelf of je het bij een subtiele verandering houdt of dat je het over een nieuwe boeg gaat gooien, maar als je al een bepaalde naamsbekendheid hebt gekregen is het slim om niet voor een compleet nieuw logo te kiezen; je wilt immers dat je logo herkenbaar blijft.

DON’T

 

  • Onderschat de kracht van kleur niet

Bij het ontwerpen van een logo is het makkelijk om je te verliezen in het design. Je bent zo met de vormen bezig, dat je misschien te makkelijk beslissingen maakt over het kleurschema. De invloed die een kleur kan hebben op de manier waarop mensen jouw logo zien mag je echter niet onderschatten. Kleuren kunnen bepaalde emoties en gevoelens oproepen. Blauw kan bijvoorbeeld professionaliteit uitstralen, terwijl roze en oranje meer speels en fun zijn. Het is belangrijk een kleur te kiezen die goed bij het ontwerp van het logo én bij de onderneming passen. Een belangrijk punt hierbij is ook het kostenplaatje: kies je voor een logo met vijf kleuren, dan worden dingen als briefpapier en visitekaartjes automatisch een stuk duurder, en dat is voor een beginnend ondernemer misschien niet zo prettig. Probeer daarom om maximaal drie kleuren in je bedrijfslogo te verwerken.
De kracht van kleur kan ook negatief uitpakken: als je logo juist teveel afhankelijk is van de herkenbaarheid van de kleuren, en het ontwerp zelf wat zwakker is, is het geen goed logo. Een goed logo is ook mooi en herkenbaar in zwart-wit, of, met het oog op eventuele latere aanpassingen, in een ander kleurschema.

  • Wees niet te innovatief

Deze don’t gaat arm in arm met onze tip om het simpel te houden. Misschien heeft jouw verbeelding geen grenzen, en wil je een vernieuwend logo dat nog nooit iemand eerder heeft gezien. Maar je moet wel in gedachten houden dat terwijl jouw creativiteit grenzeloos is, de mogelijkheden voor het praktische gebruik van jouw logo dat niet zijn. Probeer de toekomstige klant niet uit het oog te verliezen: misschien heb je voor jouw gevoel alle aspecten van je bedrijf in een supermooi, creatief logo verwerkt, maar kan de klant jouw bedrijf totaal niet terug herkennen in het bedrijfslogo. Je logo hoeft geen meesterlijk kunstwerk te zijn; de herkenbaarheid is het allerbelangrijkst. Gebruik daarom niet teveel details; die maken de boel vaak alleen maar verwarrender.

  • Wees niet te voorspelbaar

Zorg ervoor dat jouw logo de moeite waard is om naar te kijken, en dat het een verhaal vertelt. Op het allereerste gezicht moet jouw logo de identiteit van het bedrijf weergeven. Maar hierbij moet je zorgen dat je logo niet één groot cliché wordt: als je een bedrijf bent begonnen dat computers maakt, is een plaatje van een computer veel te voorspelbaar en niet uniek genoeg. Je logo moet natuurlijk wel in het oog van de toekomstige klant springen. Dat betekent ook dat je moet oppassen met trends in de designwereld. Is een opvallende typografie momenteel de trend? Hoe mooi zo’n logo ook kan zijn, probeer hier niet al te veel in mee te gaan. Over een paar jaar is een flashy typografie misschien weer helemaal uit, en dan zit jij mooi te kijken met je gedateerde logo. Zoals we hierboven hebben gezegd moet je niet aarzelen om je logo na verloop van tijd aan te passen, maar eigenlijk is het gewoon het beste om te zorgen dat je een bedrijfslogo hebt waarbij aanpassingen niet of bijna niet nodig zijn.

 

We hopen dat we je met dit handige lijstje een goede zet in de richting van het ontwerpen van een pakkend en uniek bedrijfslogo hebben gegeven. Hou vooral in gedachten dat je logo simpel moet zijn maar toch in het oog moet springen, en dat het een goede weergave moet zijn van de identiteit van jouw onderneming. Kom je er ondanks al deze tips toch niet uit? Houd dit artikel dan in je achterhoofd en ga aan tafel zitten met een grafisch ontwerper. Je kunt beter wat extra geld uitgeven aan een goed logo dan genoegen nemen met een onorigineel plaatje dat je naamsbekendheid niet ten goede komt.


Scroll to top