Klanten vinden

Nieuwe Klanten Vinden In 6 Stappen

Je nieuwe onderneming is een feit! Alles is geregeld met betrekking tot inschrijven, administratie en taakverdeling. Rest je nog één ding: klanten vinden. Je kunt je bedrijf nog zo mooi hebben ingericht, zonder klanten kun je er net zo goed meteen weer mee stoppen. Maar klantenwerving kan een lastige taak zijn. Hoe zorg je er nou voor dat de klanten jouw bedrijf kiezen uit de zee van concurrentie? Met deze 6 tips zorg je dat een potentiële nieuwe klant maar al te graag met je in zee gaat.

1. Maak een goede eerste indruk

Voordat je begint met het werven van je allereerste klant is het belangrijk dat je je toekomstige klant precies kunt vertellen wat je voor hem of haar kunt betekenen. De eerste indruk die je op een potentiële nieuwe klant maakt is van levensbelang, en een goede website helpt je hierbij al een heel eind op weg. Zorg dat je website af is voordat je klanten gaat werven. Dat betekent dat je site er goed uit moet zien, maar ook dat je er voor gezorgd hebt dat de informatie die erop te vinden is zo compleet en overzichtelijk mogelijk is. Plaats bijvoorbeeld voorbeelden van eerdere projecten op je website, zodat je toekomstige klant een beeld krijgt van wat jij in je mars hebt. Voor een goede klantenwerving is het ook slim om ervoor te zorgen dat je een goed logo hebt dat er professioneel uitziet en een bijpassende huisstijl die je consequent in al je mailtjes en andere correspondentie gebruikt. Ontwerp mooie, unieke visitekaartjes, of laat een ander dat voor je doen. Zo wek je bij potentiële klanten de indruk dat je alles goed op een rijtje hebt en professioneel en betrouwbaar bent.

2. Leer je doelgroep kennen

Wie is jouw ideale klant nou precies? Welke doelgroep heb je specifiek voor ogen als je nadenkt over nieuwe mogelijkheden? Denk aan de oplossingen en service die jij je klanten biedt, en zoek uit waar jouw doelgroep op dit moment zoekt naar die oplossingen. Als je bijvoorbeeld een product aanbiedt dat specifiek op jonge moeders gericht is, zoek dan uit welke blogs of Facebook-pagina’s populair zijn bij die doelgroep en ga daarheen om ze beter te leren kennen. Zo ontdek je trends binnen de doelgroep, waar je vervolgens mooi op in kunt spelen met je aanbod.

Ook belangrijk voor het klanten vinden: ga zeker niet alleen maar thuis zitten wachten totdat iemand jouw startup benadert. Stuur zelf e-mails rond naar bedrijven en ondernemers waarvan jij denkt dat ze jouw hulp kunnen gebruiken. In zo’n zogenaamde cold e-mail is het laat je je toekomstige klant je aanbod zien, terwijl je daarnaast specifieke ideeën pitcht voor het bedrijf dat je benadert. Hierbij is het wel slim om het kort te houden: meld bondig wat je voor de potentiële klant kunt betekenen, en link bijvoorbeeld naar je website waarop je referenties en eerdere werk staat.

3. Trek klanten aan met een speciale service

Voor potentiële nieuwe klanten kan het erg spannend zijn om zo maar met jouw startup in het diepe te springen. Omdat ze jou niet kennen, weten ze niet wat ze van je kunnen verwachten en aarzelen ze misschien om samen met jou aan een groot project te beginnen. Ze weten immers niet zeker of deze samenwerking wel een goede investering van hun tijd en geld is. Door een speciale service te bieden voor nieuwe klanten lok je de klant naar je toe en zorg je ervoor dat ze eerder het ‘risico’ durven te lopen om jou voor een project in de arm te nemen. Denk bijvoorbeeld aan acties als een gratis intake, een gratis analyse of een korting op de eerste klus die je voor een klant doet. Op deze manier trek je nieuwe klanten aan en zorg je ervoor dat ze makkelijker met je in zee gaan. Net dat kleine beetje extra moeite zal een indruk maken, en zal je helpen nieuwe klanten te vinden.

4. Netwerken, netwerken en nog eens netwerken

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: netwerken is één van de belangrijkste dingen als het op het vinden van nieuwe klanten aan komt. Als je werk hebt geleverd waar je klant tevreden mee is, zorg dan dat je het contact met die klant onderhoudt, ook al heb je misschien even geen projecten met hem of haar lopen. Als je af en toe eens een mailtje stuurt om te vragen waar ze mee bezig zijn, of hoe ze na een bepaalde tijd terug kijken op jullie vorige samenwerking, houd je het contact warm en zal deze klant bij een volgende klus eerder aan jou denken.

Daarbij komt dat je klant je ook kan aanbevelen aan mensen in zijn of haar netwerk, en deze aanbevelingen kan jij weer gebruiken om je eigen netwerk te vergroten. De beste reclame blijft mond-tot-mondreclame; klanten die ‘via via’ van anderen horen dat ze een goede ervaring met jouw onderneming hebben gehad zijn misschien eerder geneigd om met jou zaken te doen dan met een concurrent waar ze niets van weten. Met het oog op klantenwerving is het ook slim om je website te voorzien van testimonials van bedrijven die eerder van jouw service gebruik hebben gemaakt. Vraag je klant om een korte reactie of terugblik op jullie samenwerking, en zet deze in de vorm van een quote op je website. Zo zien nieuwe bezoekers met wie je allemaal al hebt samengewerkt en wat diegenen voor positieve ervaringen met jouw startup gehad hebben.

Kijk met het oog op je netwerk ook af en toe eens wat oudere correspondentie door. Heb je in het verleden met een potentiële nieuwe klant gesproken, maar is dit gesprek op niets uitgelopen? Stuur ze eens een mailtje om te kijken hoe de stand van zaken nu is, en vraag of je ze jouw hulp misschien nog ergens bij kunnen gebruiken. Je hoeft hierbij niet meteen aan lucratieve nieuwe klussen te denken: vragen ze bijvoorbeeld gratis je advies, geef het ze dan. Als je net iets extra’s doet voor een ander zullen ze dit zeker onthouden. En misschien hebben ze wel net een nieuw project voor ogen waar ze jouw hulp bij kunnen gebruiken, en geeft jouw mailtje ze net die boost om je te vragen voor die nieuwe klus.

Handig voor online netwerken: maak een LinkedIn-profiel aan. Niet alleen voor jou persoonlijk, maar ook voor je bedrijf. Wil je weten hoe je LinkedIn optimaal zakelijk kunt benutten? Lees dan ons handige artikel ’11 Onmisbare LinkedIn-Hacks Voor Ondernemers’.

5. Get out of the office

Klanten vinden doe je niet alleen achter je computer. Probeer ook eens in het ‘echt’ af te spreken met een potentiële nieuwe zakenrelatie, bijvoorbeeld voor een lunch of kopje koffie. Als je een mooi kantoor hebt, nodig dan vooral de klant uit om eens een kijkje te komen nemen. Of wees flexibel en spreek af waar de klant dat wil, als het moet buiten kantooruren. Als je zelf een potentiële nieuwe klant op het oog hebt, zoek dan uit of deze aanwezig zal zijn op een beurs of conferentie, ga erheen en leg face to face het eerste contact. Sowieso is naar beurzen of conferenties gaan een goed idee als je je netwerk verder op wilt bouwen. Hang op zo’n bijeenkomst echter niet de muurbloem uit; stap op mensen af, stel jezelf voor en zorg dat je visitekaartjes bij je hebt om uit te delen. Als je echt lef hebt als beginnend ondernemer kun je ook nog een stapje verder gaan: neem contact op met de organisatie en geef je op als spreker. Zo bereik je met jouw ideeën in één keer een grote groep mensen tegelijk. En wie weet is het wel zo’n groot succes dat je wordt teruggevraagd! Dat kan in één keer een hoop naamsbekendheid opleveren.

6. Maak reclame

En die naamsbekendheid is misschien wel het belangrijkste van alles als het om klantenwerving gaat. En hoe zorg je nou dat jouw bedrijfsnaam bekend wordt bij het grote publiek? Heel simpel: door reclame te maken en te adverteren. Hierbij hoef je niet meteen aan grote billboards en landelijke reclamecampagnes te denken, en dat valt als beginnend ondernemer waarschijnlijk ook nog helemaal niet binnen je budget. Iets kleins als een advertentie op Facebook kan er al voor zorgen dat jouw naam meerdere mensen bereikt. Ga je dan wel voor het grotere werk, en plaats je bijvoorbeeld een advertentie in een regionale of zelfs een landelijke krant? Denk dan eerst goed na over de boodschap die je over wilt brengen. Wees hierbij kort en bondig: advertenties met heel veel tekst vallen niet op tussen de andere artikelen en worden door de gemiddelde lezer meteen overgeslagen. Hoe groot je advertentie ook is, zorg dat je opvalt. Gebruik je opvallende logo, ga voor een unieke kleurcombinatie of bedenk een pakkende slogan. Hou bij het reclame maken wel weer je doelgroep in je achterhoofd: jonge moeders bereik je vaak niet door te adverteren automagazine.

Met deze 6 tips moet het vinden van nieuwe klanten helemaal goed komen!

Maar hou ook in je achterhoofd dat je niet te snel ontmoedigd moet raken als de klantenwerving niet meteen wil vlotten. Als beginnend ondernemer krijg je nou eenmaal te maken met afwijzingen.

Wil je dus nieuwe klanten vinden, onthoud dan goed: de aanhouder wint!

 

 

 

 


Scroll to top