Bedrijfsnaam kiezen

Een Bedrijfsnaam Kiezen: 5 Onmisbare Tips

Als je voor jezelf begint zijn er veel dingen die je moet regelen. Maar first things first: je moet een bedrijfsnaam kiezen!

Het kiezen van een bedrijfsnaam is misschien wel één van de belangrijkste dingen die je doet voordat je begint te werken. De naam zegt meer over je bedrijf dan je denkt; hij beïnvloedt hoe je klanten en investeerders jou zien. Het kiezen van een geschikte handelsnaam lijkt een voor de hand liggende taak, en misschien heb je allang een bedrijfsnaam bedacht, maar voor veel beginnende ondernemers kan het een behoorlijk lastige klus zijn.

Om je op weg te helpen hebben we een paar onmisbare tips op een rijtje gezet.

Lees ze door en pas ze toe, zodat jouw bedrijf straks een naam krijgt die iedereen onthoudt.

 

1. Hou het kort en catchy

Als beginnend ondernemer is het belangrijk dat je een bedrijfsnaam hebt die een indruk achterlaat bij potentiële nieuwe klanten of andere zakenrelaties. Dat doe je door je bedrijf een naam te geven die niet te lang is en die in het achterhoofd van je toekomstige klant blijft hangen. Lange en ingewikkelde handelsnamen zijn nou eenmaal moeilijker te onthouden; een korte pakkende bedrijfsnaam zorgt ervoor dat mensen niet alleen je bedrijf, maar ook het gezicht dat erbij hoort niet snel zullen vergeten.

Let alleen wel op met het gebruiken van woordgrappen! Hoewel een woordgrap als bedrijfsnaam tijdens een brainstormsessie een geniaal idee kan lijken, vindt lang niet iedereen de grap misschien leuk. Dit kan dus averechts werken als het op klantenwerving aankomt.

Ook belangrijk is dat je kijkt naar hoe de naam in het buitenland ontvangen zal worden. Heb je internationale ambities? Zorg er dan voor dat je naam niet per ongeluk iets lachwekkends of negatiefs betekent in een andere taal. Je zou niet de eerste ondernemer zijn die zijn handelsnaam moet veranderen om een genante situatie te kunnen voorkomen!

Nog één laatste puntje: je moet ook goed opletten dat de naam een beetje past bij de normen van de branche waarin je nieuwe onderneming zich bevindt. Voor een advocaat ligt het bijvoorbeeld minder voor de hand om een speelse handelsnaam te hebben dan voor, bijvoorbeeld, een grafisch ontwerper.

Je naam moet dus catchy en uniek zijn, maar het moet geen cliché worden. Zorg dat hij kort en bondig is; een korte naam ziet er vaak beter uit op een visitekaartje, in een advertentie of, misschien nog wel het belangrijkst, als domeinnaam voor je website. Daarmee komen we automatisch aan bij het volgende punt.

 

2. Zorg dat je naam makkelijk te spellen en uit te spreken is

Bij het verzinnen van een goede bedrijfsnaam is het slim om niet al te moeilijke woorden te gebruiken; makkelijke woorden blijven nu eenmaal veel beter hangen in het hoofd van je potentiële klant.

Daarnaast is het ook geen goed idee om je bedrijfsnaam op een ‘bijzondere’ manier te spellen. Soms proberen startups te experimenteren met een aparte spelwijze voor een bepaald bestaand woord, omdat ze zo denken op te vallen in de zee van concurrerende ondernemingen. In sommige gevallen werkt dit, maar vaak levert het alleen maar verwarring op bij de klant. Je klanten zullen er vaak vanuit gaan dat je handelsnaam ook meteen je domeinnaam zonder extensie (.com of .nl, bijvoorbeeld) is, en als ze niet weten dat jij ervoor gekozen hebt je bedrijfsnaam op een aparte manier te schrijven zullen ze je website nooit vinden.

Daarnaast is je bedrijf natuurlijk lastig te googlen als je toekomstige klant niet weet hoe hij of zij de naam van je onderneming moet spellen. Let ook op met het gebruik van leestekens; deze kunnen de vindbaarheid van je onderneming negatief beïnvloeden. In Nederland mag je overigens alleen de leestekens @ & en + in je handelsnaam gebruiken, dus dat maakt de keuze al iets makkelijker.

Om dezelfde redenen is het verstandig om een naam te kiezen waarvan de klant meteen weet hoe hij hem uit moet spreken als hij hem op papier ziet staan. De beste reclame is immers nog steeds mond-tot-mondreclame, maar als een tevreden klant niet weet hoe hij de naam van je bedrijf uit moet spreken, zullen de vrienden en collega’s die hij over jou vertelt, je naam snel vergeten. Afkortingen zijn voor nieuwe startups om dezelfde reden vaak ook geen goed idee.

Daarbij komt dat het voor jezelf natuurlijk ook behoorlijk vervelend kan zijn om steeds te moeten uitleggen hoe je bedrijfsnaam spelt of uitspreekt. En aangezien je de naam van je bedrijf waarschijnlijk zelf ook meerdere keren per dag hardop noemt, bijvoorbeeld aan de telefoon of tijdens een vergadering, is het wel zo prettig als deze een beetje makkelijk in de mond ligt.

 

3. Licht een tipje van de sluier op, maar hou je aan de regels

Dit lijkt misschien een voor de hand liggende tip, maar we benadrukken het nog maar even: probeer een naam te verzinnen die van tevoren alvast informatie geeft over wat voor diensten of producten jouw onderneming levert.

Jouw bedrijf zal natuurlijk niet meteen zo succesvol zijn als Nike, om maar een voorbeeld te noemen, dus het is slim om te zorgen dat je klant meteen een idee krijgt van wat jij doet bij het horen van je naam. Daar komt nog bij dat dit ook meteen zorgt dat je toekomstige klant eerder bij jouw bedrijf terecht komt als hij zoekt naar een onderneming in een bepaalde sector. Je hoeft niet met een hele omschrijving van je werkzaamheden aan te komen (want je naam moet wel kort en catchy blijven, zoals we je bij punt 1 hebben uitgelegd), maar met je woordkeuze kun je wel verwijzen naar wat voor diensten of producten je biedt. Hierbij is wel belangrijk dat je je aan de regels houdt. Als je een eenmanszaak hebt, mag je je onderneming bijvoorbeeld niet “Van Gerven & Partners” noemen, omdat je klant dan het idee krijgt dat je bedrijf meerdere eigenaren heeft.

 

4. Voorkom verwarring

Om te zorgen dat je potentiële klanten niet per ongeluk bij de concurrent terecht komen, moet je ervoor zorgen dat je bedrijfsnaam niet teveel doet denken aan die van een ander bedrijf. Een manier om te checken of je bedrijfsnaam uniek genoeg is, is door te checken of jouw naam of een soortgelijke naam al geregistreerd is in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ook kun je door middel van een simpele zoekopdracht op internet kijken wat voor andere bedrijven misschien een naam hebben gekozen die vergelijkbaar is met de jouwe. Google is your friend! Een andere belangrijke tip die hierop betrekking heeft: voordat je je onderneming opricht is het slim om te checken of je beoogde domeinnaam nog beschikbaar is. Het zou jammer zijn als je je net hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en er dan pas achter komt dat er al een website bestaat die de bijbehorende bedrijfsnaam gebruikt. Zoals gezegd bij punt 2 zullen de meeste klanten er van uit gaan dat je bedrijfsnaam ook meteen je domeinnaam is, en dan is het niet handig als ze op een hele andere website terecht komen als ze die domeinnaam intypen. Is de domeinnaam die je wilde al bezet? Dan moet je goed overwegen of je je bedrijfsnaam niet beter kunt veranderen. Misschien is er wel een makkelijke oplossing voor een andere domeinnaam die bij je handelsnaam past, maar als dat niet zo is, is het misschien wel de moeite waard om een andere naam te kiezen. Tegenwoordig gaat bijna alles via internet, en een goede, duidelijke URL is dus belangrijk voor je onderneming.

5. Brainstormen maar!

Heb je een paar verschillende ideeën over een handelsnaam? Of heb je misschien zelfs al een paar opties waar je uit wilt gaan kiezen? Soms kun je door al het denken en wegstrepen zelf door de bomen het bos niet meer zien. Hoe vaker een naam in je hoofd voorbij komt, hoe raarder die misschien gaat klinken, terwijl het best wel eens een goede handelsnaam zou kunnen zijn. Daarom is het slim om met vrienden, familie of misschien zelfs potentiële nieuwe klanten te sparren over wat wel en niet werkt als naam van je bedrijf. Hoewel het handig is om iemand in je brainstormsessie te hebben die verstand heeft van jouw sector of van marketing, hoeft het in principe niet uit te maken als je mede-brainstormers niets van jouw onderneming af weten. De mening van een buitenstaander kan een ander perspectief bieden. Vindt je vader de naam die je gekozen hebt onbegrijpelijk? Als hij binnen de beoogde doelgroep van je onderneming valt, weet je dus dat die naam misschien minder goed werkt. Zorg ervoor dat de mensen wiens mening je vraagt, eerlijk en open zijn over wat ze ervan vinden. Misschien zijn ze totaal niet enthousiast over een naam die jij zelf fantastisch vindt. Dat is jammer, maar so be it: nu weet je het wel, en kun je verder gaan kijken.

There you go! We hopen dat je iets aan deze vijf tips hebt gehad! Een goede handelsnaam kan heel veel bijdragen aan het succes van je nieuwe onderneming, dus heel veel succes bij het maken van je keuze! En boven alles: have fun, want het kiezen van een bedrijfsnaam is misschien een moeilijke taak, maar zeker ook een hele leuke.


Scroll to top