Goede eigen website

4 Tips Voor Een Goede Eigen Website



In het digitale tijdperk waarin we tegenwoordig leven kan jouw nieuwe onderneming écht niet meer zonder eigen website. Een goede eigen website werkt eigenlijk direct als een visitekaartje; als je het goed speelt, krijgt je klant meteen bij het openen van jouw eigen website een duidelijk en overzichtelijk beeld van wat jouw bedrijf precies doet. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over de informatie die je op je site wilt plaatsen. Hoe zorg je er nou voor dat je precies zo overkomt als jij dat in gedachten hebt? Eerder hielpen we je al met het optimaliseren van je Facebook– en LinkedIn-profiel, en nu hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet om jou te helpen een goede eigen website te maken.

1. Kies een pakkende domeinnaam



Deze eerste tip lijkt misschien voor de hand te liggen, maar het belang van een goede domeinnaam kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Bij het maken van een eigen website is de domeinnaam het allereerste waar je goed over na moet denken. De ideale domeinnaam is natuurlijk gewoon de naam van je bedrijf, met daarachter de extensie (.nl of .com bijvoorbeeld). Potentiële klanten die de naam van je bedrijf al kennen en je website willen opzoeken, zullen je bedrijfsnaam intypen op Google, en als je URL hetzelfde is als je bedrijfsnaam zal deze meteen het eerste resultaat zijn. Zo verklein je de kans dat ze eerder op de website van één van je concurrenten terecht komen, en dus misschien wel met een ander in zee gaan.


Het kan echter voorkomen dat jouw bedrijfsnaam al bestaat als URL. In dat geval zul je iets creatiever moeten gaan denken. Een slimme keuze is om iets te doen met de branche waar jouw bedrijf zich in bevindt. Ben je tandarts? Verwerk het woord ‘tandarts’ of een variant daarop in je URL. Verkoop je kleding? Doe iets met de term ‘kleding’ of ‘mode’. Door in je URL al duidelijk te maken in welk gebied jouw onderneming diensten of producten aanbiedt, hebben je toekomstige klanten meteen duidelijkheid. Ze zullen eerder geneigd zijn om op een link te klikken waarvan ze van tevoren al weten naar wat voor website die leidt. Bovendien zullen ze sneller bij jouw site terecht komen via Google, wanneer ze bijvoorbeeld ‘kleding’ als zoekterm intypen.

2. Denk goed na over de lay-out



Voordat je echt begint aan het maken van je eigen website, heb je vast al een idee over hoe deze website eruit moet komen te zien. Het is natuurlijk slim om ervoor te zorgen dat je logo meteen in het oog springt als iemand je website opent. Dit is immers het belangrijkste herkenningspunt van je onderneming. Om dit logo nog meer onder de aandacht te brengen, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de kleuren die je kiest voor de rest van je eigen website goed passen bij dit logo. Het hoeven niet dezelfde kleuren te zijn, als je er maar voor zorgt dat je website eruit ziet als een mooi geheel.


Verder is het belangrijk om goed na te denken over de navigatie. Hierbij moet je vooral in je achterhoofd houden dat de klant zo snel mogelijk kan vinden wat hij zoekt op je website. Dit betekent dus niet al te veel keuzes in het menu, maar gewoon duidelijke kopjes, waaronder je in niet al te grote lappen tekst je bedrijf en werkzaamheden omschrijft. Denk maar eens aan je eigen surfgedrag; als je te lang moet zoeken naar bepaalde informatie, of als een website niet overzichtelijk is, ben je vaak eerder geneigd om het dan maar bij een concurrent te proberen. Dit wil je als ondernemer natuurlijk vermijden! Probeer de lappen tekst te doorbreken met bijvoorbeeld foto’s of video’s, maar let hierbij wel op dat het niet teveel van het goede wordt. De afbeeldingen moeten de tekst wel ondersteunen.


Vergeet ook niet een gedeelte van de lay-out vrij te houden voor links naar je profielen op Facebook, LinkedIn en Twitter; zo komen je klanten snel op je social media-pagina’s om te zien wat jouw activiteiten daarop zijn. Je kunt zelfs een Twitterfeed integreren op je website, zodat bezoekers meteen kunnen zien wat je als laatste gedeeld hebt. Social media zijn tegenwoordig ongeveer net zo belangrijk als je eigen website zelf, en door op je site te linken naar je andere profielen laat je direct zien dat je op alle platformen aanwezig bent.

3. Let op SEO



Het is natuurlijk belangrijk dat jouw eigen website goed vindbaar is via de zoekmachines. Daarom is SEO een belangrijk aandachtspunt bij het maken van een nieuwe website voor jouw onderneming. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw website hoog eindigt in de zoekresultaten bij, bijvoorbeeld, Google. Dit vergroot natuurlijk weer de kans dat iemand die op een bepaalde term zoekt, op jouw site terecht komt.


Ten eerste is het slim om ervoor te zorgen dat bepaalde termen vaak terugkomen in de titels en kopteksten van de informatie die je op je website zet. Laten we als voorbeeld weer even teruggaan naar de site voor het bedrijf dat kleding verkoopt. Als je wil dat mensen je vinden als ze op Google het woord ‘dameskleding’ als zoektocht gebruiken, is het belangrijk dat je die term laat terugkomen in de titels van bijvoorbeeld artikelen op je eigen website. Ook zijn de tussenkoppen belangrijk voor SEO, dus probeer ook daar de termen terug te laten komen die jij het meest relevant vindt.


Ook bij SEO komt het belang van social media weer duidelijk naar voren. Als je naast een eigen website ook een profiel hebt op Facebook, Twitter of LinkedIn, heb je natuurlijk meer kans om snel gevonden te worden; hoe meer profielen je hebt, hoe groter de kans dat nieuwe klanten op één van jouw sites terecht komen via Google. Bedrijfsnamen die regelmatig genoemd worden op bijvoorbeeld Twitter, eindigen hoger in de ranglijst van Google dan bedrijven die nooit of minder vaak worden genoemd. Ook kun je op je social media-profielen linken naar je eigen website; hoe vaker er op andere sites gelinkt wordt naar de website van jouw onderneming, hoe hoger jouw website eindigt in de zoekresultaten. Zoals je ziet zijn dit allemaal kleine aanpassingen die je zelf heel makkelijk toe kunt passen, maar die heel belangrijk kunnen zijn voor de vindbaarheid van je onderneming.

4. Zorg voor een goede mobiele versie



Nog een laatste ding dat je absoluut niet mag vergeten: zorg ervoor dat je website ook op een smartphone goed te bekijken is! Tegenwoordig bekijken steeds meer mensen websites vaker op een smartphone of tablet dan op een computer of laptop, en daarom is het van groot belang dat je eigen website er ook op een kleiner scherm goed uitziet. Vaak besteden bedrijven hier geen aandacht aan, waardoor je regelmatig op een website terecht komt die op een mobiele telefoon niet volledig weergegeven wordt, of die moeilijker te navigeren valt op een klein touchscreen. Het internet bij uitstek is het medium waar alles snel en overzichtelijk moet zijn, en als een potentiele nieuwe klant je website niet goed kan bekijken, zal hij of zij hem eerder inruilen voor de site van een concurrent die wel geoptimaliseerd is voor een mobiel scherm.


Grote stukken tekst lezen op een klein toestel is voor niemand handig. Beperk daarom voor je mobiele site de tekst tot de kern. Let op dat je niet al teveel afbeeldingen of video’s op de mobiele site plaatst, want dit kan de snelheid behoorlijk vertragen, en de klant zit waarschijnlijk niet te wachten op een website die in één keer zijn of haar internetbundel leeg trekt. Zorg ervoor dat het menu goed toegankelijk is op een touchscreen (maak bijvoorbeeld de knopjes niet te klein), en kies voor een duidelijk lettertype. Vooral op een mobiel scherm staat gebruiksvriendelijkheid voorop.


Met deze 4 tips moet het geen probleem zijn om een goede website te maken voor jouw onderneming, die er mooi uitziet en goed vindbaar is via de zoekmachines. Heb je zelf nog tips of opmerkingen? Reageer dan op dit artike


Scroll to top